Het Tatra-gebergte

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plaats reactie
Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Het Tatra-gebergte

Bericht door Giorgino » zo okt 30, 2011 5:13 pm

Wat mij zeker interesseert voor de toekomst is een vakantie in het Tatra-gebergte. Ik ben er nog niet geweest, maar heb op basis van wat ik erover gelezen heb een artikeltje geschreven:

http://jorg.skynetblogs.be/archive/2011 ... ergte.html

Ik zou dan voor een gecombineerde vakantie Polen/Slowakije gaan. Ik denk trouwens in dezelfde richting voor Dresden-Saksisch Zwitserland (Oost-Duitsland)/Riesengebirge-Sudeten (Polen)...

Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Het Tatra-gebergte

Bericht door Plievo » ma okt 31, 2011 7:23 am

Hoi Giorgino,

Hier een link van mijn vakantie bij Zakopane in het Tatra: viewtopic.php?f=4&t=80

Groet,
Plievo

Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Het Tatra-gebergte

Bericht door Plievo » ma okt 31, 2011 7:25 am

En als je gaat mag je Giewont niet missen: viewtopic.php?f=6&t=6

Is vanaf het dorp al te zien.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Het Tatra-gebergte

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma okt 31, 2011 3:29 pm

Maar nog net iets zuidelijker, in de richting van Slowakije begint het Tatra-gebergte, wat voor één derde in Polen en voor twee derde in Slowakije ligt. Dat u hier nog niet veel over gehoord heeft, is net de charme van de streek: het is er nog niet door toerisme bedorven en de prijzen zijn er nog vrij laag


Een vluchtige zoekopdracht met google leert ons bovendien dat een vakantiehuis zowel in Polen als in Slowakije niet veel hoeft te kosten.


Ik zou dat van die prijzen in Slowakije maar enigszins aanpassen als ik jou was.
De meeste Polen die de Tatra bezoeken logeerden vroeger inderdaad in Slowakije,maar sinds men daar de Euro heeft ken ik geen Pool meer(en ik ken er heel veel) die in Slowakije iets huurt of overnacht.te duur geworden.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Het Tatra-gebergte

Bericht door Giorgino » ma okt 31, 2011 6:35 pm

Wat is duur voor jou? Kan je dat iets concreter uitdrukken?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Het Tatra-gebergte

Bericht door Przyrodnik » ma okt 31, 2011 6:58 pm

@Giorgino

Je weet dat als je in Zakopane bent vooral bij het PKS-busstation, dat er veel mannetjes met bordjes "B&B" (in het Pools) staan? Da's voor de bonnefooibezoekers. Het is daar in mijn optiek een toeristenheksenketel, veel mensen trekt dat juist. Er is zeker genoeg te doen.

Overnachten in Zakopane begint bij 20 PLN / nacht. Aan de grens weet ik een interessante acco voor 15 PLN / nacht. Weet niet hoe het binnen is.. Dit betreft het voormalige douanegebouw aan de grens by Lysa Polana, aan Poolse zijde dus.

In de Slowaakse berghutten Pod Rysmi en Popradske Pleso betaal je 15 euro per nacht, aan de Poolse kant is het (verwacht ik) 30-40 PLN / nacht dus wel iets lager.

Het aanbod voor overnachtingen is echter zeer, zeer divers, en verwacht voor 15-20 PLN / nacht een bed in een slaapzaal.

Bij het wildkamperen bij Gerlachov hadden wij overigens dat mooi panorama op de Tatra.

Prijspeil 2009.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Het Tatra-gebergte

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma okt 31, 2011 7:02 pm

Wat is duur voor jou? Kan je dat iets concreter uitdrukken?


Even goed lezen Giorgino,ik schreef dat het voor De Polen te duur werd om daar nog te vertoeven sinds de Euro(net als bij ons is alles duurder geworden)
Het zal mij verder een zorg zijn,wij komen er hooguit nog dagjes,wonen slechts 30 km van de grens bij Barwinek.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Het Tatra-gebergte

Bericht door Giorgino » ma okt 31, 2011 7:16 pm

Voor een reis tijdens de zomer kies ik meestal voor een chalet of een bungalow of zo, met een keukentje erin, zodat ik zelf mijn eten kan maken. Daar had ik dus op gezocht voor Slowakije en Polen!

Lech
Berichten: 4955
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Het Tatra-gebergte

Bericht door Lech » vr sep 01, 2023 5:03 am

Toeristen zul je hier niet tegenkomen. Weinig bekende plaatsen in de omgeving van het Tatragebergte
Een huis dat bijna werd weggevaagd door de rivier, wijnkelders in Frydman, het historische Spiskie Sypance of de begraafplaats van de laatste eigenaren van het kasteel in Niedzica. Dit zijn slechts enkele van de plaatsen die ik bezocht in Spiš, vlakbij het Tatragebergte, in Klein-Polen.
Afbeelding
Weinig bekende plaatsen in de omgeving van het Tatragebergte

Toen ik in augustus op vakantie was in de buurt van ons prachtige Tatragebergte, maakte ik een kleine rondleiding door de omliggende steden. Ik heb minder bekende plekken bereikt, waar niet zo veel toeristen zijn en ik kan rustig verkennen wat ik interessante plekken vind. De plaatsen die ik hieronder heb beschreven, kunnen sommigen van jullie ertoe aanzetten om in de herfst de Poolse Spiš-regio en Podhale in het algemeen te bezoeken.

Een huis dat bijna door de rivier wordt weggevaagd
Net buiten Polen, in de stad Podspady in Slowakije, kwam ik per ongeluk een oud huis tegen aan de rivier. Een paar jaar geleden, tijdens hevige regenval, zwol de rivier zo sterk dat hij hem bijna meesleurde. Hoogstwaarschijnlijk stond dit huis leeg tijdens de stromende rivier. Tot op de dag van vandaag staat het alleen aan de rivier en trekt het de aandacht van iedereen die er langs komt.
Afbeelding
Het huis wordt bijna weggevaagd door de rivier
Afbeelding
Het huis is duidelijk zichtbaar vanaf de brug die u oversteekt. Helaas is het niet meer geschikt voor herbewoning. Het interieur is al volledig verwoest door water. Het wordt langzaamaan een kleine toeristische trekpleister in deze regio. Heel vaak komen mensen langs en maken foto's.

Wijnkelders in Frydman
In het dorp Frydman, gelegen aan het Czorsztyn-meer, bevindt zich een mysterieuze ondergrondse attractie: wijnkelders uit het begin van de 19e eeuw, gebouwd door Andreas Horvath in 1820 en dienden als opslagplaats voor wijn, die hier in rijen werd gerijpt. vaten. De kelders zijn tot 1905 in gebruik geweest. Hoewel de wijn hier lange tijd niet heeft gerijpt, zijn de ondergrondse kelders van 7 meter breed en 4 meter hoog nog steeds indrukwekkend.
Afbeelding
Wijnkelders in Frydman
Afbeelding
Je kunt ze betreden via een karakteristiek achthoekig bakstenen gebouw met daarop een dakspanenkoepel genaamd "burghauz", gelegen vlakbij de school. Adres van de plaats, ul. Dworska 9, 34-435 Frydman.
Afbeelding

Een groep herdershutten
Een andere plaats die ik graag wil aanbevelen is Polana Podokólne in Jurgów, daar staan ​​enkele tientallen houten herdershutten. De plaats lijkt een beetje op een klein verlaten dorp, en het zijn precies herdershutten die ooit werden gebruikt als boerderijgebouwen voor het laten grazen van vee en schapen.
Afbeelding
De hutten waren verspreid over de Tatra-open plekken en dienden als woon- en boerderijgebouwen. De vrije begrazing van runderen en schapen doorstond echter de tand des tijds niet en alle hutten moesten naar één open plek worden verplaatst. Veel van deze hutten zijn meer dan honderd jaar oud, een paar zijn later gebouwd, al ter plaatse. De meest volhardende herders gebruikten ze zelfs in de jaren negentig. Volgens etnologen zijn de Jurgów-hutten een voorbeeld van unieke herdersgebouwen die plaatsvonden in het Tatragebergte en het Tatragebergte.

Spiš-slapers
Afbeelding
Een van de oudste steden in Spiš is Kacwin. Hier bevinden zich Spiš sypanka's, die alleen hier in Polen bewaard zijn gebleven. Ze werden op een bepaalde afstand van het dorp geplaatst om hen tegen mogelijke brand te beschermen. De loodsen waren gebouwd van houten balken en bedekt met een dikke laag klei. Deze structuur moest het voedsel binnenin beschermen tegen brand.
Afbeelding

Zie nog veel meer zoals een vergeten ski schans: https://www.onet.pl/turystyka/szarybure ... 5,30bc1058

Plaats reactie