Wroclaw: bezienswaardigheden

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Giorgino » zo okt 30, 2011 5:43 pm

Er is om te beginnen natuurlijk het Rynek dat op zich al mooi is, maar dat bovendien een eclectisch raadhuis in verschillende bouwstijlen heeft. Bovendien kan men er de toren van de kathedraal beklimmen met een prachtig uitzicht op Wroclaw als gevolg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daartoe heb ik mij op de eerste dag beperkt om dat ik in de namiddag aankwam en niet veel zin had in grote ondernemingen!

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Giorgino » zo okt 30, 2011 5:52 pm

Op de tweede dag heb ik ervoor gekozen de universiteits- en eilandenbuurt te bezoeken. Beiden zijn prachtig. De universiteitsbuurt omwille van de barokke pracht, de eilandenbuurt omwille van het dorps karakter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de universiteit heb je bovendien een museum waar je een idee krijgt over het oude Breslau (Wroclaw toen het nog Duitsland was):

Afbeelding

Afbeelding

Het terras op de universiteit biedt een prachtig uitzicht over de eilandenbuurt:

Afbeelding

In de eilandenbuurt vallen de kerken, de bruggen, de Markthalle en de parkjes met beelden op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Giorgino » zo okt 30, 2011 5:56 pm

Terug richting stad is het panorama van Raclawice (een museum met een patriottisch schilderij van 120 op 15 meter erin) en het nationaal museum (met een grote collectie Silezische kunst) erg de moeite:

Afbeelding

Het panorama krijg je uiteraard niet op één foto!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Giorgino » zo okt 30, 2011 5:58 pm

Maar rondwandelen in Wroclaw levert sowieso altijd mooie beelden op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het Oosten van de stad is er nog een militair en archeologisch museum:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog foto's over bezienswaardigheden net buiten de stad, maar die zal ik later posten!

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Plievo » zo okt 30, 2011 6:38 pm

Prachtige reportages, nooit geweten dat deze stad zo mooi was. 6qq
De foto`s van de bruggen en gebouwen doen mij denken om deze stad eens met een bezoek te vereren.


Hoe ben je door de stad gegaan, met de tram?

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Giorgino » zo okt 30, 2011 11:38 pm

Het is mogelijk om met de tram door de stad te gaan, maar 't is het mooiste te voet. Maar opgepast: Wroclaw heeft eveneens lelijke kanten. Dat komt puur door het feit dat bepaalde historische gebouwen nog niet opgeknapt zijn omdat er daar nu waarschijnlijk nog geen geld voor is. Benieuwd hoe de stad er over twintig jaar uit zal zien!

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma okt 31, 2011 3:39 pm

Heb je de Japanse Tuin nog bezocht?

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Thomasz » ma okt 31, 2011 5:19 pm

En die verouderde ZOO
Thomasz

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Giorgino » ma okt 31, 2011 6:26 pm

Op de derde en de vierde dag heb ik het Joods kerkhof, de watertoren, de Jahrhunderthalle, de Japanse tuin en de zoo bezocht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Jahrhunderthalle, de zoo en de Japanse tuin liggen heel dicht bij elkaar, waardoor ze zich als één geheel laten bezoeken. Daar kan je je gerust een namiddag lang amuseren!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien ook even vermelden dat Wroclaw een stuk of vier écht grote shopping malls in of nabij het centrum heeft, waardoor je daar nog tijd voor kan uittrekken... Het shoppen op zich kan al een reden zijn om naar daar te gaan, want je vindt er meer dan in pakweg Brussel of Antwerpen. En goedkoper! Ik heb er een paar lederen handschoenen voor de winter gekocht voor 50 Euro. In Inno in België kost dat iets van een 70 à 80 Euro. En ik heb mij vlak voor mijn reis naar Polen een jas type North Face/Wolfskin gekocht, maar dan van een alternatief merk. Dat heeft me uiteindelijk nog 220 Euro gekost. Ik heb een gelijkaardige jas gezien voor 150 Euro. Dat zijn prijsverschillen waarmee je al vlug het hotel of het vliegtuig betaalt... :mrgreen:

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Stamgast » ma okt 31, 2011 9:13 pm

Als ik aan Wroclaw denk, denk ik als eerste aan Spiz.

http://www.spiz.pl/

Een gouden tip.

Wat prijsvergelijking betreft tussen Polen en Nl / Be is het gewoon door welke bril je het bekijkt.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Giorgino » di nov 01, 2011 7:39 am

Daar heb ik dus gegeten. De barcsz was mij uitstekend bevallen:

Afbeelding

De pierogi die ik als hoofdgerecht had gekozen net iets minder omdat ik uit de smaak niet goed kon opmaken of het nu tonijn of vlees was...

Het best heb ik gegeten in het Italiaans restaurant Da Andrea op het Rynek, maar dat waren wel echt West-Europese prijzen (ongeveer 30 Euro per persoon). Hoewel, de uitbater van de zaak zag zichzelf wel écht als een artiest en ik heb Italiaans met hem gesproken dus het was écht wel een Italiaan! Geen Turk die zich voordoet als Italiaan of zo... Er stond daar bijvoorbeeld een speciale brandkast/frigo voor wijn in te bewaren. Ik heb er Scaloppina Alla Romana gegeten! Man, man, man... Om je vingers van af te likken! Dezelfde kwaliteit zou in België of Nederland nog wel stukken duurder zijn!

Ik heb ook heel goed gegeten in het Grieks restaurant Greco op het Rynek, waar ik voor 9 Euro kippensoep, een souvlakischotel en drank binnen had...

Stamgast schreef:Wat prijsvergelijking betreft tussen Polen en Nl / Be is het gewoon door welke bril je het bekijkt.


Ik ga de volgende keer dat ik naar Polen ga toch geen kleren meer kopen vóór mijn vertrek. Dat is een les die ik nu geleerd heb... :mrgreen:

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Giorgino » di nov 01, 2011 10:00 am

Mooie foto's vanop de facebookpagina van Wroclaw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan nog wel héél erg de moeite zijn in de winter! 3qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Wilhelmus Johannes » di nov 01, 2011 10:09 am

Polen is elk seizoen de moeite waard.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Giorgino » di nov 01, 2011 3:38 pm

Op de Facebookpagina zijn net nog wat mooie herfstfoto's gepost:

Pergola bij de Jahrhunderthalle:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ingang Japanse tuin:

Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door bertvaneck » di nov 01, 2011 4:48 pm

prachtig deze serie foto,s ik wist dat het een mooie stad was

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door lief milieu » za mar 17, 2012 8:16 pm

Mooie fotoreportage!

Ik citeer: "Terug richting stad is het panorama van Raclawice (een museum met een patriottisch schilderij van 120 op 15 meter erin) en het nationaal museum (met een grote collectie Silezische kunst) erg de moeite"

Ja, dat panorama was écht de moeite! Dat is iets wat me nog zeer goed is bijgebleven toen we rond de eeuwwisseling Wroclaw bezochten.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door bertvaneck » za mar 17, 2012 8:37 pm

het is een pracht stad wij komen daar twee keer per jaar bij onze familie en blijven dan daar twee dagen want de reis van Bydgoszcz daar heen is niet ver maar de wegen zijn niet om op te schieten als de 5 klaar is dan zou het een stuk beter zijn 6qq

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door lief milieu » zo mar 18, 2012 2:32 pm

Rond de eeuwwisseling waren de wegen in erbarmelijke staat! Om 100 km per auto af te leggen, deden we met de auto er behoorlijk lang over. Ik weet niet of het weggennet nu fel verbeterd is rond Gdansk, Torum, de hoofdstad en dan de streek van de 1000 meren?

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door bertvaneck » zo mar 18, 2012 3:11 pm

lief milieu schreef:Rond de eeuwwisseling waren de wegen in erbarmelijke staat! Om 100 km per auto af te leggen, deden we met de auto er behoorlijk lang over. Ik weet niet of het weggennet nu fel verbeterd is rond Gdansk, Torum, de hoofdstad en dan de streek van de 1000 meren?
dat is een verschil van dag en nacht veel beter maar om van Bydgoszcz naar Krakaw te gaan daar doe je nog minimaal 7 uur over dus is dat te lang om op visite te gaan op een dag dus moet je blijven slapen 6qq

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Wroclaw: bezienswaardigheden

Bericht door Stamgast » zo mar 18, 2012 5:06 pm

lief milieu schreef:Rond de eeuwwisseling waren de wegen in erbarmelijke staat! Om 100 km per auto af te leggen, deden we met de auto er behoorlijk lang over. Ik weet niet of het weggennet nu fel verbeterd is rond Gdansk, Torum, de hoofdstad en dan de streek van de 1000 meren?


Waarom ga je naar Polen?

Voor hardrijden of voor Polen.

Dat het in Polen allemaal minder snel gaat, geniet daarvan.

Gewoon aanpassen en dan is er niets aan de hand.

Plaats reactie