10 redenen om te gaan wintersporten in Polen

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

10 redenen om te gaan wintersporten in Polen

Bericht door Lech » vr feb 23, 2018 6:10 am

10 redenen om te gaan wintersporten in Polen
Polen en wintersport. Wellicht niet de meest gangbare bestemming voor een wintersportvakantie, maar ik vond het meer dan de moeite waarde om er toch eens een kijkje te gaan nemen. Reis je mee?

Als het vliegtuig landt op het vliegveld van Katowice stap ik in het transferbusje dat ons richting de skigebieden brengt. Ik ga skiën in de regio Silizië, gelegen in het zuiden van Polen. Daar is het bergachtig en deze bergen lenen zich prima voor wintersporten.
In Silizië vind je een aantal kleinere skigebieden, maar ook een groter skigebied. Daarover later meer, want we vertrekken eerst naar één van de kleinere gebieden: Cieńków, Nowa Osada.
Dit gebied is lekker overzichtelijk met wat rode en blauwe pistes. Uitstekend geschikt voor de beginnende skiër. Daarna zetten we koers naar één van de bekendste en grotere skigebieden van Silizië: Szczyrk (spreek uit: sjtirk).


#1 Eén skipas voor drie gebieden

in Szcyrk vind je bijna 40 kilometer aan pistes en kunnen er maar liefst 22 duizend wintersporters per uur met de liften naar boven vervoerd worden. Klinkt goed, toch? Het gebied bestaat feitelijk uit drie gebieden: Mountain Resort, Beskid Sport Arena en Centrale Sportcentrum. Met een overall skipas (gopass.pl) kun je in alle drie deze gebieden terecht. Met je skipas kun je ook gratis gebruik maken van de skibussen.
Afbeelding

#2 Moderne liften

Mocht je denken dat ze in Polen nog ouderwetse liften hebben, dan heb je ’t mis. Ook in Polen hebben ze moderne liften, waaronder een 10 persoonsgondel en 4 stoeltjesliften. Maar goed, laat ik ook eerlijk zijn: je treft er ook nog 8 sleepliften aan, zoals de sleeplift op deze foto. Vooral in het begin heel erg steil….
Afbeelding

#3 Zwarte pistes én verlichte pistes

In Beskid Sport Arena beschikken ze over een zwarte FIS piste (helemaal links op de kaart op de foto) van 800 meter lang met een gemiddelde helling van 30%. Daarnaast zijn veel pistes verlicht en kunnen kunstmatig besneeuwd worden. De hoogste top vind je er op 1257 meter hoogte.
Afbeelding

#4 Als je wat minder te besteden hebt: prima deal

Wintersporten in Polen is lekker goedkoop. Niet alleen het wintersporten zelf, zoals skihuur en een skipas, maar ook het eten, drinken en overnachten is super voordelig. Een paar prijzen op een rijtje:

Dagkaart hoogseizoen voor een volwassene: 24 euro
Een gluhweintje kost 1,95 euro
Een gemiddeld hotel kost zo’n 50 – 60 euro per nacht
Een vliegticket met Transavia vanaf Amsterdam naar Katowice heb je al vanaf een eurootje of 40 (enkele reis)
Afbeelding

#5 Combineer met een stedentripje

Silizië ligt op slechts twee uur rijden van het historische Krakau. En is daarmee een uitstekende uitvalsbasis om een stedentripje te doen. Ook het opkomende Katowice is een prima idee voor eventjes een dagje niet skiën.

#6 Geen Nederlanders op de piste

De kans dat je in de skigebieden een Nederlander tegenkomt is uiterst klein. Sowieso zijn buitenlanders dun gezaaid en zul je je “Hoe en wat in het Pools” moeten oppoetsen, maar op veel plekken kun je met je Engels redelijk goed terecht.

#7 Andere dingen dan skiën of snowboarden

Polen biedt naast skiën of snowboarden nog veel meer mogelijkheden. Zo kun je er uitstekend naar de spa of wellness, of kun je een tochtje maken met de arrenslee. Je wordt dan na afloop getrakteerd op lokale specialiteiten en ook de wodka vloeit er rijkelijk.
Afbeelding

#8 Als je skischansspringambities hebt…

Dan kun je in Polen ook zeer goed terecht. Er zijn namelijk meerdere skischansen in de buurt, dus mocht je op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging: be my guest. Ik bracht er een bezoekje aan één en besloot de uitdaging aan me voorbij te laten gaan.
Afbeelding

#9 Après-ski met lokaal bier

Oké, het is geen dampende, stampende après-ski, maar ze kénnen het wel. Op diverse plekken tref je er paraplubars aan waar na een skidag bier wordt geschonken, bij voorkeur van de plaatselijke bierbrouwer Zywiec.

#10 Prima voor gezinnen met kinderen

Het gebied leent zich erg goed voor gezinnen met kinderen. Omdat de gebieden niet groot zijn en lekker overzichtelijk kun je je kinderen goed in de gaten houden. Ook het aanbod van blauwe pistes is groot, zodat ze goed kunnen oefenen. Natuurlijk kun je ook les nemen en zijn er diverse speellanden beschikbaar voor de kinderen.

Getting there and away

Silizië is het snelste te bereiken met het vliegtuig. Transavia vliegt op Katowice; een ticket heb je al vanaf zo’n 40 euro. Huur een auto om naar je bestemming te komen. Die auto kun je dan ook gebruiken bij het doen van een stedentrip naar Katowcie of Krakau. Met je eigen auto kan natuurlijk ook; het is vanuit Utrecht zo’n 1250 uur rijden.

Slapen

Polen kent veel hotels en ze zijn over het algemeen niet heel duur. Wij sliepen in drie verschillende hotels waarvan de 2-persoonskamers zo rond de 50 à 60 per nacht lagen.

Eten en drinken

Polen kent veel lokale specialiteiten en die worden in een groot aantal van de restaurants geserveerd onder de naam “Culinairy road”. Maak kennis met zuurkoolsoep, dumplings en haring bij het ontbijt. Natuurlijk kun je ook gewoon friet, pizza en een hamburger eten.

Meer informatie


Deze reis werd mogelijk gemaakt door Polish Tourism Organisation en Transavia.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: 10 redenen om te gaan wintersporten in Polen

Bericht door Plievo » zo mar 04, 2018 3:11 pm

Wintersporten in Polen

Onlangs was ik in het prachtige Silizië in Polen waar ik de skigebieden van Wisla en Szczyrk bezocht. Als je op zoek bent naar een mooi gebied wat zich leent voor skiën met kinderen én betaalbaar is, dan raad ik je deze gebieden aan.
Afbeelding
Veel redenen om te gaan

Want behalve de gunstige prijzen en de gevarieerde pistes is het er behoorlijk sneeuwzeker mede dankzij sneeuwkanonnen en kun je op een aantal pistes ook avondskiën. Naast fijne blauwe en rode pistes zijn er een aantal uitdagende zwarte pistes. Als snowboarder kun je er ook prima terecht; de pistes zijn lekker breed en goed geprepareerd. Last but not least: combineer je skitripje met een stedentripje naar het nabij gelegen Katowice. Ideaal!

Fijne pistes

Dat de pistes erg fijn zijn merk ik eigenlijk meteen zodra ik de lift uitstap in het eerste gebied dat we bezoeken: Cieńków, Nowa Osada, gelegen in Wisla. De pistes zijn er breed en het is er niet al te druk. Komt mooi uit, want ik moet even een paar bochtjes wennen aan m’n huurboard. Maar na die paar bochtjes rijd ik heerlijk op de Poolse sneeuw. Bij de liften hoeven we maar even te wachten en daar gaan we weer. Een paar afdalingen later is het wel iets drukker, maar dat mag de pret niet drukken. De liften zijn prima in staat de wintersporters met gezwinde spoed naar boven te brengen, dus duurt het wachten niet erg lang.

Poolse specialiteiten op de berg

Op de berg bevindt zicht een restaurant waar ze vele Poolse specialiteiten serveren, zoals gegrild vlees en soep, compleet met Pools bier. Om dat het nog best vroeg in de ochtend is hou ik het even bij appeltaart en thee. Daarna kan ik er weer tegenaan en genieten we verder van de pistes.
Afbeelding

Skiën tussen de bomen

Een dag later vertrekken we naar het grote gebied uit de regio: Szczyrk. Dit gebied bestaat uit drie gebieden: Mountain Resort, Beskid Sport Arena en Centrale Sportcentrum. We nemen de nieuwe stoeltjeslift naar boven. Daar ligt ons een groot gebied te wachten: 40 kilometer aan pistes waaronder ook een aantal zwarte pistes. Het gebied is onlangs uitgebreid. Zo brengt een nieuwe stoeltjeslift je naar de top van Skrzycne (1257 meter). Daar boven gekomen kun je naar Male Skrzycne (1211 meter) of naar Wierch Posredni (1000 meter).

We beginnen met een rustige blauwe piste. Hier is het skiën zo mogelijk nog mooier omdat je hier namelijk veel tussen de bomen skiet. Nadat we een paar keer de blauwe piste hebben genomen is het tijd voor de zwarte, FIS, piste. Onze gids zegt dat de piste heerlijk is om te doen. Hmmm…zeggen ze dat niet altijd? Met licht bibberende knieën begin ik aan de afdaling, maar al gauw kan ik niet anders dan hem gelijk geven: wat een heerlijke piste.
Afbeelding
De gids zegt de piste goed te doen is. Even twijfel ik, maar dan kan ik niet anders dan ‘m gelijk geven: heerlijk!

Conclusie

Al met al zijn deze gebieden een prima uitvalsbasis als je een wat beperkter budget hebt. De prijzen liggen een stuk lager dan in Nederland. De gebieden zijn uitermate geschikt voor families vanwege het feit dat ze overzichtelijk zijn. Als meer gevorderde skiër kun je ook uitstekend aan je trekken komen in het grotere gebied van Szczyrk. Kortom: hoeveel meer redenen wil je hebben?

Deze reis werd mogelijk gemaakt door Polish Tourism Organisation en Silezië Travel


Afbeelding
https://www.snowrepublic.nl/verfrissend ... ten-polen/

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: 10 redenen om te gaan wintersporten in Polen

Bericht door ron » ma mar 05, 2018 8:26 am

Een reden om niet te gaan is dat veel plaatselijke bevolking zich gedraagt als enorme uitbuiter :twisted:
(maar dat is blijkbaar normaal in populaire touristische gebieden)

Plaats reactie