De parel van het zuiden: TFN kruist Krosno

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

De parel van het zuiden: TFN kruist Krosno

Bericht door Lech » wo apr 20, 2022 5:11 am


De parel van het zuiden: TFN kruist Krosno

Afbeelding
Uitnodigend en intrigerend, Krosno blijkt een buitengewone plek te zijn met subtiele charmes en kleur.
Darek Delmanowicz/PAP


Als je me ooit zou vragen om een ​​Poolse stad te noemen die met K begint, zou ik de ketel aanzetten, voorstellen dat je je op je gemak voelt en dan een lijst starten met Katowice, Kielce, Kalisz, Kutno, Konin, Kętrzyn, Kraków, Kołobrzeg...

Wat ik probeer te zeggen, is dat je een tijdje bij me zou zijn voordat ik ooit in Krosno zou komen. Waarom? Want als ik eerlijk ben, had ik nog nooit aan de plek gedacht tot dit weekend dat er gewoon niet meer is.
Afbeelding
Deze schilderachtige stad, met een bevolking van ongeveer 50.000 inwoners, zou zijn eerste charter op een onbepaalde tijd in de 14e eeuw hebben gekregen.
Darek Delmanowicz/PAP

Dat was het moment waarop ik mezelf daar bevond, op het goddeloze uur van vier uur 's ochtends bij mijn hotel aankwam - en ja, voor die ietwat buitensporige aankomsttijd kun je Krosno's geografie de schuld geven. Diep begraven in het zuidoosten, is het een plek die alleen gemakkelijk te bereiken is als je je eigen helikopter hebt.

Maar toch, als je gaat inchecken bij een paleis, wat is dan een betere tijd om daar te komen dan in het holst van de nacht - met de taxi die over een geplaveide, brede oprit rolt, was het een tafereel dat past bij een H.P. Lovecraft-verhaal: mijn 19e-eeuwse onderkomen in beeld door een sfeervolle film van vocht en motregen.

Toegegeven, de Pałac Polanka past niet in het traditionele stereotype van een paleishotel. Hoewel het dateert uit de 19e eeuw, werd de naoorlogse degradatie pas gestopt in 2006 toen het pand werd gekocht door de lokale ondernemer Rafał Prync.
Afbeelding
De naoorlogse degradatie van de Pałac Polanka dateert uit de 19e eeuw en werd pas in 2006 gestopt toen het pand werd gekocht door de lokale ondernemer Rafał Prync.
Alex Webber/TFN

De renovatie die volgde was nadrukkelijk, maar tot op zekere hoogte zou het kunnen worden beschuldigd van het verwateren van een deel van de oorspronkelijke stijl en geest van het paleis. Als iemand die ervan houdt dat erfgoedhotels vol kraken en antiek zijn, was het misschien teleurstellend om zo'n saai, modern meubilair en zelfs een glazen lift in het midden van dit alles te vinden.

Toch, zou ik het aanraden als hotel? Met absolute zekerheid. Niet alleen comfortabel en goed ingericht door zijn accommodatie, andere pluspunten gaan naar een uitzonderlijk restaurant en een bar die het gevoel had in een boek van Graham Greene te stappen. Hoewel het ontwerp ook een beetje te algemeen was, vormde het een bijenkorf van intriges tijdens mijn bezoek dankzij de aanwezigheid van enkele loerende correspondenten en een Franse cameraploeg tijdens een pauze van de oorlog in Oekraïne.
Afbeelding
Afbeelding
Naar verluidt de locatie van de eerste oliebron ter wereld, wordt de verrassende rol van de regio in de energiegeschiedenis herdacht in het Museum of Petroleum & Gas in het nabijgelegen dorp Bóbrka.
Paweł Pawłowski/PAP

Maar als dat mijn hotel was, hoe zat het dan met Krosno zelf? Glorieus. Deze schilderachtige stad, met een bevolking van ongeveer 50.000 inwoners, zou zijn eerste charter op een onbepaalde tijd in de 14e eeuw hebben gekregen. Bloeiend als een centrum van handelshandel en ambacht, werd zijn welvaart weerspiegeld door de vroege introductie van een waterleiding- en rioleringssysteem - faciliteiten die slechts twee andere steden in het 15e-eeuwse koninkrijk Polen konden bogen.

Na een paar eeuwen in het slop (je weet wel, dingen die te maken hebben met pest, pestilentie, invasie en verovering), bloeide Krosno opnieuw in de 19e eeuw, dit keer dankzij de ontdekking van olie. Naar verluidt de locatie van de eerste oliebron ter wereld, zorgde het zwarte spul voor een explosie van rijkdom en vandaag wordt de verrassende rol van de regio in de energiegeschiedenis herdacht in het Museum van Petroleum & Gas in het nabijgelegen dorp Bóbrka.

Bezoek jezelf en je zult een ruimte van 20 hectare verkennen vol met oude boorplatforms, roestende pijpen, certificaten en medailles, verzamelingen huishoudelijke gasmeters en een levensgroot diorama van een benzinestation uit het PRL-tijdperk. Natuurlijk is het allemaal een beetje geeky, maar het is nieuwsgierig genoeg qua inhoud om verfrissend boeiend te voelen.
Afbeelding
Het Private Museum of Sub-Carpathian Battlefields in Krosno is een must voor iedereen die zichzelf trots identificeert als geschiedenisnerds.
Darek Delmanowicz/PAP

Hetzelfde geldt voor mijn ster van het weekend: zichzelf titelend als The Private Museum of Sub-Carpathian Battlefields in Krosno, het is gewoon een must voor ons allemaal die onszelf trots identificeren als geschiedenisnerds.

In de loop van mijn werk heb ik het genoegen gehad om enkele van de machtigste musea in Polen te bezoeken. Maar ondanks dat zijn het niet de instellingen van wereldklasse waar ik van hou, maar die particuliere passieprojecten die in de verte worden gevonden: aan dat front valt het Museum of Drunkenness & Cycling in Gołąb op, net als Kościerzyna's Accordion Museum en het Museum of Bells & Pipes in de grensstad Przemyśl.



Lees het gehele verhaal met prachtige foto`s alhier: https://www.thefirstnews.com/article/th ... osno-29720

Plaats reactie