De legende van de duivel Boruta en het kasteel in Besiekiery

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

De legende van de duivel Boruta en het kasteel in Besiekiery

Bericht door Lech » wo mar 15, 2023 6:56 am

De legende van de duivel Boruta en het kasteel in Besiekiery
Afbeelding
Sommige kastelen hebben het geluk om op te scheppen over epische belegeringen en historische gebeurtenissen die zich binnen hun muren afspeelden. In dit opzicht heeft het ridderkasteel in Besiekiery, 50 km ten noorden van Łódź, helaas geen reden om trots te zijn. Het is tevergeefs om hier naar strijdverhalen of spannende, romantische sagen te zoeken. Er zijn echter legendes verbonden aan deze plek - en het is best interessant!

Honderden jaren geleden woonde er een ridder in de buurt van Łęczyca. Hij had noch rijkdom, noch de grote residentie van zijn familie. Hij woonde in de buitenste afdeling - in een bescheiden, benauwde kamer. Eens, tijdens een uitgebreid diner in het kasteel van Łęczycki, werd hij het doelwit van ongeraffineerde grappen van zijn medegasten: "Wat is een ridder zonder kasteel?" riepen ze, "Het is als een span zonder paard!"


Het gelach van de kameraden baarde onze ridder grote zorgen. Dus toen het avondeten voorbij was, ging hij op een van de stenen trappen zitten en dacht na over zijn droevige lot. Plots verscheen er een rijk geklede man naast hem en vroeg:

'Wat zit je zo dwars, ridder?'

'Arm, mijn heer, arm. Zo lang in trouwe dienst, en zelfs een fatsoenlijk huis voor mijn gezin, kan ik niet bieden.

Je bent sterk, gezond. Ga aan de slag en bouw zelf een kasteel! stelde de vreemdeling voor.

"Maar waar komt het geld vandaan?" antwoordde hij bedroefd.

"Ik weet dat ik je kan vertrouwen." Ik zal je dit geld geven! Bouw een groot kasteel!

De ridder keek op. Hij was verrast door het aanbod van de vreemdeling. Het was donker, dus hij kon het gezicht van de vreemde gesprekspartner nauwelijks zien, gehuld in duisternis.

– Hoe is het, Heer? Wil je me voor niets dukaten geven? Uit de goedheid van je hart? U wilt hier iets voor... nietwaar, Heer?

- Ja. Je ziel, antwoordde de duivel.
Afbeelding
Ridderkasteel in Besiekiery


Je moet weten dat het Boruta was. Een nobele duivel die in het plaatselijke kasteel in Łęczyca woont. Niet een of andere vervallen, grillige duivel die in een holte in elke wilg langs de weg zit - maar een echte duivelsmagnaat, provinciaal van de hel, muurgraaf van de onderwereld. Hij was het die het verraderlijke net op onze ridder wierp.

– Ik zal je geld geven voor het kasteel, maar ik heb één voorwaarde – voegde hij eraan toe – Je mag geen bijl gebruiken om je kasteel te bouwen. Als je niet aan deze voorwaarde voldoet, zal je ziel over een jaar de mijne zijn. Bent u het eens? Als dat zo is, vind je een schatkist in je kamer - pak hem! We zien elkaar over twaalf maanden en dan zullen we de rekeningen vereffenen!

flitste. Het knetterde. Het rook naar zwavel. Er was geen spoor meer van de duivel. De ridder keek om zich heen, maar er was niemand. Hij rende naar de kamer, kijk, en daar in het midden van de kamer staat een grote kist vol rijkdommen. Hij was dolblij en de volgende dag ging hij aan het werk om zijn droom waar te maken.
Afbeelding
De bouw duurde een jaar. De ridder vond een geschikte plek - een meer, in het midden waarvan hij een klein eiland van stenen bouwde. Op dit eiland bouwde hij een kasteel, van waaruit je het nabijgelegen Łęczyca kon zien. Hij bouwde het geheel uit steen en baksteen - herinnerend aan het verbod op het gebruik van bijlen, stond hij arbeiders niet toe om houten elementen te gebruiken. Zelfs het dak was gemaakt van stro in plaats van planken en boomstammen.

De ridder hield een plechtig avondmaal om het einde van het werk te vieren. Toen 's avonds laat alle gasten uitgeput waren, verscheen de verwachte gast midden op de binnenplaats: een edelman in een lange roodbruine jas, op een prachtig paard, met een fakkel in zijn hand. Het was Boruta die het contract kwam afwikkelen.
Afbeelding
'Hallo, mijnheer,' begroette onze ridder hem, 'ik ben blij u te hebben. Dit is het kasteel dat ik dankzij jouw gift heb kunnen bouwen.

- Hallo, ridder - antwoordde Boruta. "Herinner je je onze toestand?"

'Ja, dat weet ik nog,' maakte hij een diepe buiging. "Ik heb geen bijl gebruikt om het kasteel te bouwen!" Alles was gemaakt van stenen en bakstenen!

'Toch staat jouw ziel op het punt de mijne te worden', glimlachte de duivel.

- Hoe gaat het? Onmogelijk! protesteerde de ridder.

Toen wees Boruta zwijgend naar de deur die naar de toren leidde. Er kwam net een jonge man naar buiten.

"Wie ben jij man?" vroeg de duivel.

'Ik ben een metselaarsassistent, meneer. Ik was de laatste stenen aan het repareren; Ik wilde kijken of ze goed passen.

"Dat is niet wat ik vraag!" de duivel werd boos Hoe heet je man!

– Ik ben Ei, Heer. Ei bijl. Van de boerderij bij Łęczyca…
Afbeelding
Het Ridderkasteel in Besiekiery werd ergens aan het einde van de 14e eeuw en misschien aan het begin van de 15e eeuw gebouwd. Hierover bestaat geen absolute overeenstemming; en de naam van de oprichter is niet honderd procent bekend. Aangezien er geen heuvels in het gebied zijn die een handige verdedigingslocatie zouden bieden, werd het kasteel gebouwd in het midden van een kunstmatig gegraven meertje. Voor dit doel werden de binnenwateren van de rivier de Orłówka gebruikt, die er tot op de dag van vandaag omheen stroomt.

In de gloriejaren had het kasteel een poorttoren en een vrij groot woongebouw van 3 verdiepingen met meerdere grote kamers. Relatief snel verviel het geheel echter in armoede en ruïne - zozeer dat een van de verdiepingen werd afgebroken en het dak werd vervangen door een eenvoudig, landelijk rieten dak. In de 18e eeuw onderging het kasteel het lot van vele andere soortgelijke gebouwen - het werd een goedkope bron van bakstenen voor de lokale boeren.

Naast de legende van de ridder die zijn ziel aan de duivel gaf, is er nog een interessante theorie over de oorsprong van het kasteel (hoewel het niet chronologisch past - dus het woord "theorie" is in dit geval erg vergezocht ). Welnu, er wordt op gewezen dat de naam Besiekiery vergelijkbaar is met het Scandinavische woord Besekr, d.w.z. Berserker. Hij is een Noorse krijger gekleed in dierenhuiden, beroemd om zijn vermogen om in een gevechtsrazernij te gaan zonder aandacht te schenken aan de wonden die hem zijn toegebracht.

Welnu, in het nabijgelegen Lutomiersk werd eind jaren 40 een begraafplaats uit de 10e-11e eeuw ontdekt, met graven van Vikingen; Dit blijkt uit de vele karakteristieke kenmerken van begrafenissen en het arsenaal dat is gedeponeerd bij de lichamen van krijgers: Scandinavische zwaarden, schilden en zelfs paarden. Het tijdsverschil tussen het verblijf van de Vikingen in deze landen en de oprichting van het kasteel is natuurlijk in tegenspraak met de theorie dat ze dit gebouw hebben gebouwd. Het kasteel kan de naam echter van hen hebben geërfd; het werd bijvoorbeeld gebouwd op de plaats van de oorspronkelijke nederzetting die werd bewoond door de Vikingen - waarvan geen spoor meer over is. Het zouden huursoldaten van het Piast-team kunnen zijn: krijgers uit Denemarken of Scandinavië - die ooit op deze plek leefden en stierven.

Momenteel is het Ridderkasteel in Besiekiery de zgn permanente ondergang; in de jaren 2008-2010 werd het beschermd tegen verdere vernietiging. De vijver in het midden waarvan het gebouw is opgetrokken, is gereconstrueerd en er is een houten brug over het eiland geplaatst. Helaas zijn verdere plannen om het gebouw nieuw leven in te blazen in strijd met de realiteit: de hoge uitloper van de toren dreigt elk moment in te storten en het is niet mogelijk om het effectief te beschermen.

Ook wordt de gebouwde houten brug die naar het eiland leidt niet meer door toeristen gebruikt: boomstammen en planken zijn verrot; op elk moment kan de constructie instorten onder het gewicht van bezoekers. Om deze reden werd de toegang tot het eiland afgezet met een bord "verboden toegang". Ik denk dat het verstandiger is om de brug helemaal te ontmantelen; de constructie ervan is niet meer te redden - en zoals je kunt zien aan mijn slechte voorbeeld - is de aanwezigheid van de brug zelf een onnodige verleiding tot nieuwsgierigheid.
Afbeelding
En tot slot, de tweede legende. Er was eens een mooie maar niet erg slimme vrouw die niet wilde trouwen met een door haar vader aangewezen kandidaat voor een echtgenoot. Vader sloot haar, zoals het in sprookjes gebeurt, als straf op in de toren - en terwijl ze 's nachts probeerde te ontsnappen, viel ze van de vastgebonden lakens en pleegde zelfmoord. Nu dwaalt haar geest rond de overblijfselen van de muren in Besiekiery en kijkt naar buiten door het laatst bewaarde raam...

Het probleem is dat hoewel de geest rond de muren dwaalt, het hele verhaal een beetje verder gebeurde - in het nabijgelegen kasteel in Boryslawice. Maar hoe is het gebeurd?



https://www.onet.pl/turystyka/40-lat-i- ... n,30bc1058

Plaats reactie