Met een bootje op het gras - bij het Elbląg-kanaal in het dorp Buczyniec

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Lech
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Met een bootje op het gras - bij het Elbląg-kanaal in het dorp Buczyniec

Bericht door Lech » di jun 27, 2023 4:51 am

Ze zijn uniek in de wereld en een van de wonderen van Polen. Ze zijn meer dan 140 jaar oud!
Is fantastisch! Prachtig warm weer, water en fenomenale boten. We bevinden ons in de jachthaven bij het Elbląg-kanaal in het dorp Buczyniec. Hier gaan we aan boord van een toeristisch schip met de sierlijke naam "Bursztyn".
Afbeelding
Patryk Korbel en Magdalena Rotuska Korbel / Samochodemnawakacje.pl / SamochodemNaWakacje.pl is een blog over passie voor reizen met een vleugje geschiedenis

Dit schip, onderscheiden voor passagiers, voer ooit in de wateren van het Silezische pretpark in Chorzów (1966-97), daarna als "Karolinka" in het Park van Cultuur en Recreatie. Gen. Zietka in Katowice. Het jaar 2011 bracht haar een verhuizing naar het Ostróda-Elbląg-kanaal en een ingrijpende renovatie. Tegenwoordig glijdt het nog steeds stevig over het water en de hellingen van het kanaal en vervoert het toeristen van over de hele wereld.
Afbeelding

Met een bootje op het gras
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De hellingen op het Ostróda-Elbląg-kanaal zijn uniek op wereldschaal en een van de fantastische wonderen van Polen. De opritten zijn nog steeds operationeel en ze zijn meer dan 140 jaar oud!
Afbeelding
Helling in Buczyniec
Kom naar Buczyniec en beleef een uniek levensavontuur met het hele gezin. Alleen hier, aan boord van het schip, verlaat u het waterpad ermee. Door over het gras te rijden overwin je de niveauverschillen.
Afbeelding
De aanleg van het kanaal begon in 1844 en werd na 37 jaar voltooid in 1881.
Voordat we aan boord van "Bursztyn" stapten, ontdekten we met eigen ogen de geheimen van de helling. Direct naast de jachthaven is de eerste helling "Buczyniec" . Toeristen uit verschillende Europese landen verzamelden zich langs de 490 meter lange strook groen en mooi gemaaid gras. Bekende talen uit het westen waren te horen. Iedereen wacht met een camera in de hand op de eerste boot die onder water het metalen platform binnenvaart. Iemand anders gaat live op Facebook. Naast cruisers liggen hier nogal wat kleine jachten met bemanning. Zo met een paar mensen. Iedereen begroet elkaar hartelijk en glimlacht hartelijk. De sfeer is vriendelijk. Het is mooi weer, al brandt de zon. Het is de moeite waard om zonnebrandcrème mee te nemen, want een uitgedroogde huid op het gezicht zal niet al te aardig voor je zijn.

Een ander schip verschijnt. Hij gaat het tuig binnen en zijn bemanning komt aan boord. Nu begint de show. Langzaam beweegt het hele platform naar voren en komt geleidelijk uit het water tevoorschijn . Het wordt aangedreven door de kracht van water en heeft op geen enkele manier een voortstuwing buiten de natuur nodig. Het is milieuvriendelijk en vervuilt het milieu niet, en het allerbelangrijkste: het functioneert nog steeds en dient de toeristenbeweging.

De hele structuur komt langzaam op de rails het land op. De kar met het schip wordt getrokken door een staalkabel die wordt aangedreven door een hydrotechnisch apparaat. De drijvende kracht is het water dat op het wiel valt , we hebben dus te maken met een perpetuum mobile.

De beweegbare constructie recht uit het water klimt langzaam de heuvel op en begint dan net zo langzaam de helling af te glijden. De show is vooraan. We hebben nog nooit zo'n briljant ontwerp gezien.

De maker van het kanaal en het hellingsysteem was de Pruisische ingenieur Georg Jacob Steenke . Hij werd geboren in Königsberg in 1801 en stierf in 1884 in Elbląg. Hij wist een "waterweg" tot leven te brengen met een lengte van bijna 210 km! Dat was destijds een gigantische uitdaging. Hij moest het probleem van het hoogteverschil op de kanaalweg onder ogen zien - over een afstand van 10 kilometer was het zelfs 100 meter! Om deze disharmonie te overwinnen, zouden de bouwers bijna 60 sluizen moeten maken, wat een enorme architectonische uitdaging zou zijn en enorme hoeveelheden geld zou kosten. Bovendien zou de lage doorstroming van de sluizen de beweging van vaartuigen die op het water van het kanaal varen aanzienlijk vertragen. Uiteindelijk werd besloten om slechts vier sluizen te bouwen , die tot op de dag van vandaag dienst doen voor zeelieden.

Nu is het onze beurt om aan boord te gaan van deze fascinerende cruise. We gaan aan boord van de "Bursztyn" en nemen plaats aan de achtersteven. Ze hebben geen dak en we hebben ruimte om het uitzicht te bewonderen en foto's te maken. Er is echter één zwakke plek. Na twee uur varen bij een temperatuur van +30 graden Celsius begint de hitte zijn tol te eisen. Gelukkig laat de kapitein je plaatsnemen op de "kapiteinsbrug".


Lees het gehele verhaal met veel foto`s en fimpjes alhier: https://www.onet.pl/turystyka/samochode ... t,30bc1058

Plaats reactie