Wysoka Kopa - De kroon van de Poolse bergen

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Wysoka Kopa - De kroon van de Poolse bergen

Bericht door Lech » vr jul 14, 2023 5:53 am

Wysoka Kopa - De kroon van de Poolse bergen - een aangename wandeling in het IJzergebergte

Wysoka Kopa (1126 m boven de zeespiegel) is de hoogste heuvel van het IJzergebergte, gelegen in het Wysoki Grzbiet-massief, tussen Szklarska Poręba en Świeradów-Zdrój. Het is de meest westelijke piek die behoort tot de kroon van de Poolse bergen . Wysoki Kopa is perfect voor een niet veeleisend uitje voor iedereen!
Afbeelding

Heeft u al de gelegenheid gehad om het IJzergebergte te bezoeken? Zo niet, dan moedig ik u ten zeerste aan - geweldige gebieden om te wandelen, fietsen en langlaufen.

Wysoka Kopa - toegang en parkeren
We gingen naar Wysokie Kopa vanuit Komarno, direct nadat we Skopiec en Baraniec in het Kaczawskie-gebergte hadden veroverd. De reis duurde ongeveer 50 minuten. Nadat we de koers naar Jelenia Góra hadden gevolgd , reden we naar weg nr. 3 (DK3), en vervolgens aan het begin van Szklarska Poręba sloegen we rechtsaf naar provinciale weg nr. 358. Deze loopt van de eerder genoemde Szklarska Poręba naar Świeradów-Zdrój en is vaak de Sudecka Road genoemd . Toen we deze weg passeerden, passeerden we ook de beroemde Death Curve , waarvan de naam afkomstig is van de vele verkeersongevallen die daar plaatsvinden.

Onze bestemming is Rozdroże Izerskie . Op deze plek is aan weerszijden van de weg een grote parkeerplaats. Het is volledig gratis , onverhard. Het zou geen probleem moeten zijn om een ​​vrije plek te vinden. Hieronder op de kaart vindt u de exacte locatie:
Afbeelding
Wysoka Kopa – welk pad te kiezen?

Er is geen bewegwijzerde toeristische route die naar Wysoki Kopa leidt , evenals naar Skopiec in het Kaczawskie-gebergte . Er zijn echter genoeg instapmogelijkheden. U kunt de hoogste top van het IJzergebergte bereiken :

* langs het groene, blauwe en rode pad van Jakuszyce (893 m boven zeeniveau) door Rozdroże pod Cicha Równia (943 m boven zeeniveau)
* blauw, groen en rood pad van Szklarska Poręba (658 m boven zeeniveau) door Rozdroże pod Zwaliskiem (1002 m boven zeeniveau)
* blauwe en rode route van Świeradów-Zdrój (526 m boven zeeniveau) door Polana Izerska (963 m boven zeeniveau) en Rozdroże pod Kopą (999 m boven zeeniveau)
* blauwe, groene en rode route van Świeradów-Zdrój (526 m boven zeeniveau) door Polana Izerska (963 m boven zeeniveau) en Dziczy Jar (846 m boven zeeniveau)
* langs het geel-rode pad van Rozdroże Izerskie (769 m boven zeeniveau) via Rozdroże pod Kopą (999 m boven zeeniveau) en Sine Skałki (1122 m * boven zeeniveau)
* groene, blauwe en rode route Rozdroże Izerskie (769 m boven zeeniveau) door Zwalisko (1046 m boven zeeniveau) en Rozdroże pod Izerskie Garby (993 m boven zeeniveau)

Ik besloot de laatste twee te combineren tot een interessante lus . Deze variant is de kortst mogelijke, en aangezien ik op dezelfde dag Skalnik in Rudawy Janowickie zou willen beklimmen , zat er niets anders op dan op pad te gaan. Er zijn ongeveer 15,4 km te gaan en 510 hoogtemeters. Route volgens de kaart om circa 4:40 uur.

Aandacht! Bij het kiezen van het pad dat ik zal benaderen, heb ik me laten leiden door het profiel van de route. Het groene pad is steiler dan het gele , dus ik besloot het aan het begin te kiezen en met de klok mee te volgen. Ik nam de gemakkelijkere route voor de afdaling.

Het IJzergebergte - de Poolse pool van kou
Het IJzergebergte , of het populaire IJzergebergte, ligt in Polen en Tsjechië in de westelijke Sudeten . Hun hoogste punt is Wysoka Kopa (1126 m boven zeeniveau), waar ik vandaag naar op weg ben en dat is opgenomen in de Kroon van de Poolse Bergen en de Kroon van de Sudeten . De band dankt zijn naam aan de grensrivier - Izera. Het IJzergebergte is qua hoogte niet indrukwekkend, het heeft glooiende toppen, daarom worden ze vaak gekozen als gebieden om te wandelen, fietsen, paardrijden of in de winter - om te langlaufen. Elk jaar wordt er bij Polana Jakuszycka m.in. Bieg Piastów , en aan de Tsjechische kant van de zogenaamde Jizerská padesátka. De vorm van het land is ook van invloed op het veelvuldig voorkomen van veenmoerassen in deze gebieden (vaak met unieke plantensoorten).

Het klimaat van het IJzergebergte is niet mild. Hala Izerska , dat zich in hun gebied bevindt, wordt beschouwd als de zogenaamde Poolse pool van kou. Koele, mistige en regenachtige zomers en sneeuwrijke winters zijn schering en inslag in deze regio's. Het sneeuwdek kan hier zelfs tot mei blijven hangen. De bevestiging van het bovenstaande is het feit dat er geen thermische zomer is boven 600 m boven zeeniveau in het IJzergebergte , en de laagste geregistreerde temperatuur is -42 graden Celsius.

IJzergebergte - zure regen
In de jaren tachtig vond een enorme ecologische ramp plaats in het IJzergebergte . Topografie, vervuiling door mijnen en thermische centrales uit de zogenaamde van de Zwarte Driehoek (het grensgebied van Polen, Tsjechië en Duitsland) heeft bijgedragen aan het uitsterven van een gigantisch stuk van het IJzerwoud. Zure regen veranderde hun landschap radicaal - ze werden praktisch tot op de grond gestript.

Het grensgebied was een van de meest vervuilde gebieden van ons land en zelfs van Europa! Gelukkig is de natuur fascinerend en gaat het wat dat betreft veel beter. Het wederopbouwproces werd mogelijk gemaakt door passende wettelijke regelingen op het gebied van milieubescherming, talrijke subsidies en het werk van mensen die bij deze kwestie betrokken waren. Dankzij hen zien de bossen van het IJzergebergte er steeds beter uit en wordt het IJzergebergte nu beschouwd als een van de schoonste streken van Polen.
Afbeelding
Uitzicht vanaf Zwalisko op het Tsjechische deel van het IJzergebergte

Wysoka Kopa - benadering van Zwalisko (1046 m boven zeeniveau)
Nadat ik snel uit de auto heb gepakt, begeef ik me met spoed naar de als "bosweg" gemarkeerde route . Het staat loodrecht op de provinciale weg nr. 358, die ik hier heb gekregen. Na ongeveer 10 minuten en 500 meter lopen bereik ik de eerste vertakking van de paden. Sla linksaf en volg de groene borden. Aan de rechterkant is er het gele pad, dat je terugbrengt van Wysoka Kopa .

De route voert over een breed bospad. Het stijgt bijna onmerkbaar en is niet erg interessant. De uitzichten worden effectief verduisterd door een dicht bos. Na 30 minuten vanaf het kruispunt verandert het groene pad echter drastisch. We hebben constant te maken met sparrenbos, maar het is niet langer gemakkelijk en aangenaam. Het pad loopt tussen talloze wortels, stenen en veel kleverige modder door. Deze stand van zaken duurt ongeveer 15-20 minuten, wanneer ik Rozdroże bij Zwalisko bereik (1002 m boven zeeniveau). Op dit punt wordt het groene pad vergezeld door de rode en blauwe paden van Szklarska Poręba .

Ik sla rechtsaf en even later verschijnen de eerste rotsen op de route. Zowel aan de rechter- als aan de linkerkant van het pad. Een daarvan is de zgn "Zwalisko" , gelegen op een hoogte van 1047 m boven zeeniveau, tussen Izerskie Garby en Wysoki Kamień (1058 m boven zeeniveau). Het bestaat uit formaties zoals Wieczorny Zamek , Skalna Brama en Skarbki . Het panorama vanaf de bovenste delen van Zwalisko ziet er erg interessant uit. We hebben een prachtig uitzicht op het naburige Izerskie Garby, Wysoki Kamień of het Karkonosze-gebergte met Szrenica (1362 m boven de zeespiegel) en Śnieżne Kotły op de voorgrond.
Afbeelding

Lees het gehele verhaal met nog meer foto`s hier: https://www.onet.pl/turystyka/onestepfo ... 0,30bc1058

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wysoka Kopa - De kroon van de Poolse bergen

Bericht door Plievo » vr jul 14, 2023 10:57 am

Link naar googlemaps met de lokatie: https://goo.gl/maps/ZDC3WurTQE3qmnEv8

Plaats reactie