Wolstzyn
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm
Re: Wolstzyn
nee, maar de Duitse tv heeft er wel documentaires van gemaakt
"Mit volldampf durch die Karpaten"
"Sechs Tage Unter Dampf - Sonderfahrt nach Wollstein (Polen)"
"Eisenbahn Romantik - 1999 - Europas letztes Dampfparadies (Wollstein - Wolsztyn - Polen) mit großer Lokparade"
"Eisenbahn Dampf in Polen (Wolsztyn - Wollstein)"
Er zullen er zeker meer zijn, maar deze heb ik op de schijf staan
"Mit volldampf durch die Karpaten"
"Sechs Tage Unter Dampf - Sonderfahrt nach Wollstein (Polen)"
"Eisenbahn Romantik - 1999 - Europas letztes Dampfparadies (Wollstein - Wolsztyn - Polen) mit großer Lokparade"
"Eisenbahn Dampf in Polen (Wolsztyn - Wollstein)"
Er zullen er zeker meer zijn, maar deze heb ik op de schijf staan
-
- Berichten: 516
- Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am
Re: Wolstzyn
In Slubice staat ook een enorme locomotief,als ik de volgende keer weer eens naar Polen ga,dan rij ik daar wel even langs,en ook in Wolstyn.Weet nu hoe het werkt met een camera,en op het forum zetten.Heeft lang geduurd maar je hebt dan ook wat.Wolstyn ken ik op mijn duim,daar stond ik altijd op de markt.
En waarom ik deze stad nooit vergeet,is dat ik er eens iets mee maakte dat grote indruk op mij maakte.
Ik moest eens naar de w.c voor een grote boodschap,en liep naar het loket waar je betalen moest voor naar de w.c te gaan.Loop er naar toe,het was een loket met een raam van 40 bij 40 cm,ik betaalde ik denk 50 grozy.
En in polen kreeg je toen der tijd ook closet papier er bij,ja,ja liefs 2 velletjes,nou je begrijp wel,dit is natuurlijk nooit genoeg voor een hol e e nederlandse keutel.Sinsdien had ik altijd zelf closet mee.
Maar zo gezegd,ik kreeg die 2 velletjes,maar had nooit gezien dat er een invalide achter de balie zat,toen er ineens twee stompen,met daar tussen geklemd de twee velletjes papier,dacht ik dat ik een hart verknettering zou krijgen.Dat was me even schrikken,dat ik het eerste uur niet meer naar de w.,c moest.Ik kwam wit terug naar mijn marktplaats,en de meiden vroegen wat er was,ik vertelde het hele verhaal.Nou die vlogen naar de w.c,ze deden het bekant in hun broek van het lachen.Dit is me nog vele malen voor mijn neus gegooid,het verhaal ging als een vuurtje de markt over.Mooie tijd.
En waarom ik deze stad nooit vergeet,is dat ik er eens iets mee maakte dat grote indruk op mij maakte.
Ik moest eens naar de w.c voor een grote boodschap,en liep naar het loket waar je betalen moest voor naar de w.c te gaan.Loop er naar toe,het was een loket met een raam van 40 bij 40 cm,ik betaalde ik denk 50 grozy.
En in polen kreeg je toen der tijd ook closet papier er bij,ja,ja liefs 2 velletjes,nou je begrijp wel,dit is natuurlijk nooit genoeg voor een hol e e nederlandse keutel.Sinsdien had ik altijd zelf closet mee.
Maar zo gezegd,ik kreeg die 2 velletjes,maar had nooit gezien dat er een invalide achter de balie zat,toen er ineens twee stompen,met daar tussen geklemd de twee velletjes papier,dacht ik dat ik een hart verknettering zou krijgen.Dat was me even schrikken,dat ik het eerste uur niet meer naar de w.,c moest.Ik kwam wit terug naar mijn marktplaats,en de meiden vroegen wat er was,ik vertelde het hele verhaal.Nou die vlogen naar de w.c,ze deden het bekant in hun broek van het lachen.Dit is me nog vele malen voor mijn neus gegooid,het verhaal ging als een vuurtje de markt over.Mooie tijd.
Re: Wolstzyn
Met dank aan: http://www.nandoonline.com
Stoomtreinen van Wolsztyn
Stoomtreinen behoren tot het verleden. Alleen in enkele Latijns-Europese landen worden nog stoomtreinen ingezet, èn in Polen. De Poolse staatsspoorwegen P.K.P. (Polskie Koleje Państwowe) rijdt nu nog dagelijks met een stoomtrein tussen Wolsztyn en Poznań als onderdeel van de reguliere dienstregeling.
Twee maal per dag rijdt de stoomtrein op en neer van Wolsztyn naar Poznań.
Dankzij Wojtek Lis, die onder andere de rol van tolk vervulde tijdens ons verblijf in Wolsztyn, zijn we veel te weten gekomen over de dagelijkse werkzaamheden die nodig zijn om deze prachtige stoomlocomotieven te laten rijden. Wojtek houdt ook al jaren een website bij en wat betreft stoomtreinen is hij een lopende encyclopedie.
Elke dag arriveert de stoomtrein uit Poznań om 11:07 uur op het station in Wolsztyn. De wagons worden op het station afgekoppeld waarna de stoomlocomotief op het depot gereed gemaakt wordt voor de nieuwe rit. Dit betekent dat de locomotief op het spoor omgedraaid moet worden waarna as en slakken uit de stookketel verwijderd worden.
Keren van de stoomlocomotief met een carrousel
Alle werkzaamheden worden verricht door een klein team mannen en alles gebeurt met simpel handwerk. Er is geen geautomatiseerde apparatuur waardoor het lijkt alsof je vijftig jaar terug in de tijd gaat. Ter plekke worden er kleine reparaties uitgevoerd. Op het moment dat we daar waren was er een luchtpomp defect en de pakkingsringen van een van de zuigers werden vervangen. Deze mannen, gehuld in overals en met niets meer dan een aantal steeksleutels, hamers en todden zorgen ervoor dat de locomotief op tijd klaar is voor de nieuwe rit.
De stookketel leegspuiten om alle as en slakken te verwijderen
Het is toegestaan om overal rond te lopen: langs de rails, over de rails, bij de locomotieven, tussen het personeel. Zolang je niet in de weg loopt is het geen probleem om over de schouder van deze mannen mee te kijken. Het geeft een prachtig beeld hoe het werk aan en op het spoor er vroeger aan toe ging, toen stoomtreinen nog gemeengoed waren. Ook de werkplaats, de grote hal waar de locomotieven worden onderhouden, ziet er antiek uit. Een leuk detail: een van de locomotieven die daar in de hal staat is gebruikt in de film ‘The Pianist‘ van Roman Polański.
Wat Wojtek ons nog meer vertelde was, dat er altijd iemand gedurende de nacht dienst heeft. Deze man moet elke twee uur maar liefst 20 scheppen kolen op het vuur gooien zodat de stoomlocomotief warm blijft. Pas na dertig dagen laten ze de locomotief afkoelen voor groot onderhoud.
Nadat de kolen geladen zijn, het water bijgevuld en alle onderdelen weer in orde zijn, rijdt de stoomlocomotief terug naar het perron om de wagons aan te koppelen. Om 13:00 vertrekt de stoomtrein weer naar Poznań.
Er wordt door Wojtek duidelijk op gewezen dat dit depot in Wolsztyn geen museum is. Het is een normaal draaiende dienstregeling. Hij vertelde er ook bij dat een dienstregeling als deze niet rendabel is. De P.K.P. houdt het echter in stand om het erfgoed en het toerisme. Elk jaar is er een groot festival waarbij uit heel Europa stoomlocomotieven naar Wolsztyn komen.
Op dit moment zijn er een dertigtal stoomlocomotieven in Wolsztyn te zien. Maar een klein aantal is ook daadwerkelijk inzetbaar. De rest staan er in verschillende staat van ontbinding bij. Elk jaar moet er een locomotief gerenoveerd worden, tenminste; dat is de planning.
Meer schitterende foto’s zijn te zien: http://www.nandoonline.com/?p=1039
Stoomtreinen van Wolsztyn
Stoomtreinen behoren tot het verleden. Alleen in enkele Latijns-Europese landen worden nog stoomtreinen ingezet, èn in Polen. De Poolse staatsspoorwegen P.K.P. (Polskie Koleje Państwowe) rijdt nu nog dagelijks met een stoomtrein tussen Wolsztyn en Poznań als onderdeel van de reguliere dienstregeling.
Twee maal per dag rijdt de stoomtrein op en neer van Wolsztyn naar Poznań.
Dankzij Wojtek Lis, die onder andere de rol van tolk vervulde tijdens ons verblijf in Wolsztyn, zijn we veel te weten gekomen over de dagelijkse werkzaamheden die nodig zijn om deze prachtige stoomlocomotieven te laten rijden. Wojtek houdt ook al jaren een website bij en wat betreft stoomtreinen is hij een lopende encyclopedie.
Elke dag arriveert de stoomtrein uit Poznań om 11:07 uur op het station in Wolsztyn. De wagons worden op het station afgekoppeld waarna de stoomlocomotief op het depot gereed gemaakt wordt voor de nieuwe rit. Dit betekent dat de locomotief op het spoor omgedraaid moet worden waarna as en slakken uit de stookketel verwijderd worden.
Keren van de stoomlocomotief met een carrousel
Alle werkzaamheden worden verricht door een klein team mannen en alles gebeurt met simpel handwerk. Er is geen geautomatiseerde apparatuur waardoor het lijkt alsof je vijftig jaar terug in de tijd gaat. Ter plekke worden er kleine reparaties uitgevoerd. Op het moment dat we daar waren was er een luchtpomp defect en de pakkingsringen van een van de zuigers werden vervangen. Deze mannen, gehuld in overals en met niets meer dan een aantal steeksleutels, hamers en todden zorgen ervoor dat de locomotief op tijd klaar is voor de nieuwe rit.
De stookketel leegspuiten om alle as en slakken te verwijderen
Het is toegestaan om overal rond te lopen: langs de rails, over de rails, bij de locomotieven, tussen het personeel. Zolang je niet in de weg loopt is het geen probleem om over de schouder van deze mannen mee te kijken. Het geeft een prachtig beeld hoe het werk aan en op het spoor er vroeger aan toe ging, toen stoomtreinen nog gemeengoed waren. Ook de werkplaats, de grote hal waar de locomotieven worden onderhouden, ziet er antiek uit. Een leuk detail: een van de locomotieven die daar in de hal staat is gebruikt in de film ‘The Pianist‘ van Roman Polański.
Wat Wojtek ons nog meer vertelde was, dat er altijd iemand gedurende de nacht dienst heeft. Deze man moet elke twee uur maar liefst 20 scheppen kolen op het vuur gooien zodat de stoomlocomotief warm blijft. Pas na dertig dagen laten ze de locomotief afkoelen voor groot onderhoud.
Nadat de kolen geladen zijn, het water bijgevuld en alle onderdelen weer in orde zijn, rijdt de stoomlocomotief terug naar het perron om de wagons aan te koppelen. Om 13:00 vertrekt de stoomtrein weer naar Poznań.
Er wordt door Wojtek duidelijk op gewezen dat dit depot in Wolsztyn geen museum is. Het is een normaal draaiende dienstregeling. Hij vertelde er ook bij dat een dienstregeling als deze niet rendabel is. De P.K.P. houdt het echter in stand om het erfgoed en het toerisme. Elk jaar is er een groot festival waarbij uit heel Europa stoomlocomotieven naar Wolsztyn komen.
Op dit moment zijn er een dertigtal stoomlocomotieven in Wolsztyn te zien. Maar een klein aantal is ook daadwerkelijk inzetbaar. De rest staan er in verschillende staat van ontbinding bij. Elk jaar moet er een locomotief gerenoveerd worden, tenminste; dat is de planning.
Meer schitterende foto’s zijn te zien: http://www.nandoonline.com/?p=1039
Re: Wolstzyn
De website : http://parowozowniawolsztyn.pl/home/lang/en
De stoomtreinen rijden helaas alleen nog maar op door de weekse dagen.
Het depot kan ik ook iedereen aanraden voor een bezoek, en het is niet zo ver van de A2 snelweg. Een bord dat naar het depot verwijst stond ook al aan de oude route.
Ook zijn er overal in Polen nog veel smalspoor en trein musea.
Zelf ken ik o.a. een groot stoomdepot in Skierniewice ( http://www.psmk.org.pl/ ) en een smalspoor museum in Rogow.
Dit is allebei tussen Lodz en Warschau, en allebei bij een PKP station, en vlakbij de A2.
Groeten, Alexander
De stoomtreinen rijden helaas alleen nog maar op door de weekse dagen.
Het depot kan ik ook iedereen aanraden voor een bezoek, en het is niet zo ver van de A2 snelweg. Een bord dat naar het depot verwijst stond ook al aan de oude route.
Ook zijn er overal in Polen nog veel smalspoor en trein musea.
Zelf ken ik o.a. een groot stoomdepot in Skierniewice ( http://www.psmk.org.pl/ ) en een smalspoor museum in Rogow.
Dit is allebei tussen Lodz en Warschau, en allebei bij een PKP station, en vlakbij de A2.
Groeten, Alexander
Re: Wolstzyn
Hallo allemaal,
Afgelopen zondagnacht is er een rijtuig van de stoomtrein door brand verwoest.
De reguliere stoomtreinen tussen Poznan en Wolstzyn zijn voorlopig vervangen door een diesel.
Er is in Polen geen rijtuig beschikbaar dat met stoom verwarmd kan worden.
Groeten, Alexander
Afgelopen zondagnacht is er een rijtuig van de stoomtrein door brand verwoest.
De reguliere stoomtreinen tussen Poznan en Wolstzyn zijn voorlopig vervangen door een diesel.
Er is in Polen geen rijtuig beschikbaar dat met stoom verwarmd kan worden.
Groeten, Alexander
Re: Wolstzyn
Hoi Alexander,
Bedankt voor dit bericht.
Alhoewel ik begaan ben met het milieu vindt ik ook dat bepaalde zaken dienen te blijven, ook deze stoomtreinen.
Ik hoop dan ook dat ze in staat zullen zijn om de schade te herstellen en het spoor weer in gebruik te nemen.
Alexander, heb je nog foto`s van de brand?
Bedankt voor dit bericht.
Alhoewel ik begaan ben met het milieu vindt ik ook dat bepaalde zaken dienen te blijven, ook deze stoomtreinen.
Ik hoop dan ook dat ze in staat zullen zijn om de schade te herstellen en het spoor weer in gebruik te nemen.
Alexander, heb je nog foto`s van de brand?
Re: Wolstzyn
Hallo allemaal,
Ik heb geen foto's van de brand.
Maar de wagons zijn "normale" wagons, in beige / groen , of dubbeldekkers in beige blauw, zoals er in heel Polen nog rondrijden.
Het probleem is dat de wagons stoomverwarming moeten hebben.
Het gaat dus niet om erg oud materieel.
Er zou immiddels een extra wagon zijn gevonden, maar ik heb nog nergens een fatsoenlijke bevestiging gezien dat de stoomtreinen weer rijden.
Groeten, Alexander
Ik heb geen foto's van de brand.
Maar de wagons zijn "normale" wagons, in beige / groen , of dubbeldekkers in beige blauw, zoals er in heel Polen nog rondrijden.
Het probleem is dat de wagons stoomverwarming moeten hebben.
Het gaat dus niet om erg oud materieel.
Er zou immiddels een extra wagon zijn gevonden, maar ik heb nog nergens een fatsoenlijke bevestiging gezien dat de stoomtreinen weer rijden.
Groeten, Alexander
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am
Re: Wolstzyn
Voilà, het doet deugd nog eens terug te komen op het forum. Door ziekte ging vorig jaar onze reis niet door, maar momenteel ben ik onze 18-19 daagse rondreis door Noord Polen aan het plannen en ben op zoek naar oude gegevens, die ik en de forumleden hier hebben neergeschreven.
Met deze geef ik het startsein voor onze Polenreis:
http://www.youtube.com/watch?v=a2S2Cwcekaw
Groetjes
Lief milieu
Met deze geef ik het startsein voor onze Polenreis:
http://www.youtube.com/watch?v=a2S2Cwcekaw
Groetjes
Lief milieu
Re: Wolstzyn
Staat nog altijd op mijn lijstje, maar dan eind april als de festiviteiten er zijn