'In het begin hebben we groene sneeuw gezien'

Al uw overnachtingsvragen in Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

'In het begin hebben we groene sneeuw gezien'

Bericht door bertvaneck » vr sep 02, 2011 3:12 pm

'In het begin hebben we groene sneeuw gezien'
Auteur: door Coen Hagenaars | donderdag 01 september 2011 | 09:23 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 01 september 2011 | 09:26



Maria en Jan van Geel voor hun Bed & Breakfast The Morningstar. Het paar kocht het pand in 2004, de eerste gasten werden in de zomer van 2009 ingecheckt. foto?s Jan van Geel


In het voorjaar konden gasten buiten in de tuin barbecuen. Op de achtergrond het zwembad van 28 vierkante meter.


De B&B heeft een gezamenlijke keuken en woonkamer. Verder telt het pand vijf slaapkamers en drie badkamers.

1/3 Als gepensioneerde kun je óf achter de geraniums gaan zitten óf een andere uitdaging zoeken. Jan en Maria van Geel deden het laatste: Een Bed & Breakfast beginnen in Polen.

Bergse en Woensdrechtse glorie, diep verscholen in het groene westen van Polen. In het piepkleine dorpje Zdroisko, vijftien kilometer ten noord-oosten van de stad Gorzów Wielkopolski, runnen Maria van Geel (62, geboren in Bergen op Zoom) en Jan van Geel (64, geboren in Woensdrecht) hun Bed & Breakfast The Morningstar.

Hij is bijna veertig jaar werkzaam geweest als leraar bouwkunde bij de Streekschool en later bij het Markiezaat College in Bergen op Zoom en zij heeft jarenlang hotelervaring opgedaan bij hotel-restaurant De Brabantse Wal in Hoogerheide.

In 2004 gaat het stel op zoek naar een geschikte locatie om een B&B te beginnen. Een ideetje destijds van Maria. Tot hun eigen verrassing leidt de zoektocht naar Polen. Jan: "We wilden altijd al graag naar het buitenland gaan wanneer we klaar zouden zijn met werken, maar niet per se naar Polen. Hoe we daar kwamen? Mijn zoon heeft een advocatenkantoor in Almelo. In die tijd had hij een Poolse stagiaire onder zijn hoede. 'Is Polen dan niks voor jullie?', vroeg hij."

Jan en Maria hebben wel oren naar dit voorstel. De vader van de Poolse stagiaire neemt de taak op zich om vlakbij Grozów Wielkopolski een geschikt pand te zoeken, want Jan en Maria spreken in die tijd nog geen woord Pools. Van Geel en zijn vrouw krijgen een in aanbouw zijnde woning aangeboden in het dorpje Zdroisko. Jan: "Alleen de vloeren, de buitenmuren en het dak waren gebouwd. Verder was er nog geen indeling gemaakt."

Voor de bouwkundeleraar breekt een periode van verbouwen aan, die uiteindelijk vijf jaar zal duren. "Ik en mijn vrouw hebben veel zelf kunnen doen zoals het metselen van de binnenmuren, het aanleggen het sanitair in de drie badkamers en het in orde maken van de vijvers en het zwembad. Voor het aanleggen van de verwarming en de elektra hebben we een aannemer ingeschakeld."

Omdat Jan van Geel in die tijd nog gewoon lesgeeft, reist hij in die periode veel heen en weer tussen Nederland en Polen. "Sinds augustus 2004 hebben we bijna elke vakantie en elk lang weekend aangegrepen om verder te werken aan onze Bed & Breakfast. Ik hoefde vrijdag niet te werken, dus met Pasen en Pinksteren reed ik altijd heen en weer.

Vooral in het begin hebben we behoorlijk afgezien. Geen verwarming, wakker worden met sneeuw op de dekens, onszelf wassen in een teiltje water. Het had achteraf wel zijn charme, maar we hebben ook echt wel groene sneeuw gezien."

In de zomer van 2009 zit de verbouwing er dan op. Het resultaat is een Bed & Breakfast met vijf slaapkamers. Op elke verdieping is een badkamer te vinden. Daarnaast beschikken de gasten over een gezamenlijke woonkamer en een gezamenlijke keuken. Buiten is er voor de kinderen een ruim speelveld en een zwembad van vier bij zeven meter.

Het loopt redelijk goed. "We hebben constant gasten."

Hoe lang het echtpaar de B&B nog blijft draaien, weet Jan niet. "Als we het lichamelijk niet meer aankunnen, stoppen we ermee. Maar wanneer dat is, weet je natuurlijk niet. Ik denk wel dat we dan terug naar Nederland komen. Maar niet naar West-Brabant. Ik heb nog wel een huis in Hoogerheide. Dat wordt nu verhuurd en staat te koop. Maar we zouden dan toch liever dichter bij onze zoon in Almelo gaan wonen. In de Achterhoek. Ook prachtig, toch?"

- www.themorningstar.eu Maria en Jan van Geel voor hun Bed & Breakfast The Morningstar. Het paar kocht het pand in 2004, de eerste gasten werden in de zomer van 2009 ingecheckt. foto's Jan van Geel

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: 'In het begin hebben we groene sneeuw gezien'

Bericht door Giorgino » zo jan 06, 2013 9:10 pm

Het ziet er een erg mooie en propere accomodatie uit, maar is er eigenlijk wel veel te zien in de streek? Of moet je er eerder heen voor de rust? Het lijkt me alvast heel handig dat het niet al te ver van de Duitse grens ligt.

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: 'In het begin hebben we groene sneeuw gezien'

Bericht door Plievo » zo jan 06, 2013 9:36 pm

Giorgino schreef:Het ziet er een erg mooie en propere accomodatie uit, maar is er eigenlijk wel veel te zien in de streek? Of moet je er eerder heen voor de rust? Het lijkt me alvast heel handig dat het niet al te ver van de Duitse grens ligt.

Je hebt Szczecin, Pila en Poznan op bezoekafstand.
In deze regio kan je veel leuks vinden, natuur, mooie plaatsen en ik meen ook veel historische plekken.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: 'In het begin hebben we groene sneeuw gezien'

Bericht door bertvaneck » zo jan 06, 2013 9:43 pm

Plievo schreef:
Giorgino schreef:Het ziet er een erg mooie en propere accomodatie uit, maar is er eigenlijk wel veel te zien in de streek? Of moet je er eerder heen voor de rust? Het lijkt me alvast heel handig dat het niet al te ver van de Duitse grens ligt.

Je hebt Szczecin, Pila en Poznan op bezoekafstand.
In deze regio kan je veel leuks vinden, natuur, mooie plaatsen en ik meen ook veel historische plekken.
en Bydgoszcz 6qq 5qw

Plaats reactie