Polski skiën
Geplaatst: di nov 19, 2013 12:35 pm
Polski skiën
‘Potferdekski’, pannenkoek en polonaise
In het Poolse Reuzengebergte, op een skitocht afstand van Tsjechië, liggen twee aardige skigebieden: Karpacz en Szklarska Poreba... Skiën op z’n ‘Polski’. Weer eens wat anders.
De eerste dag in het Reuzengebergte denk je: ‘Potferdekski’ (vrij naar Kuifje), ben ik even in een fanatiek skigebied beland. Ik logeer in hotel Tumski en loop voortdurend tegen de naam Polski op. Tot iemand je vertelt dat (Pol)ski een zeer productief Pools achtervoegsel is én de naam van een bank.
Aan de voet van de Sniezka, de hoogste berg van het Reuzengebergte (1602 m), ligt het skigebied van Karpacz. Het is een klein (totaal 6 km pistes) familie-skigebied met een aardig dorp. De langste afdaling is 2200 m. Rond Karpacz vind je een paar aparte pistes waar je – ook ’s avonds – goed kunt oefenen. Hotels zijn er voldoende in Karpacz (zelfs een met Las Vegas-allure: het 900 kamers tellende Golebiewski). Maar echt bijzonder is de Samotnia Refuge, in het nationaal park Karkonosze. Vanaf dit – vooral in de winter – ruige berghotel (simpele kamers, toilet op de gang) maakten we een korte skitoertocht. Eerst stijgvellen om de ski’s en naar boven zwoegen, dan de schoenen vastklikken, afdalen over een smal pad en weer een stuk stijgen, maar dan getrokken door een sneeuwscooter. Eindpunt bij de Wangkerk, een geïmporteerd houten Noors kerkje uit de 12de eeuw. Met een beetje geluk speelt er iemand op het orgel.
Polski-avond
Ja, Polen is anders. In restaurant U Ducha Gór in Karpacz ondergaan we een onvervalste Polski-avond. Eten onder begeleiding van een 108-jarige toetsenist die Jiskefetachtige volksmuziek speelt en niet van ophouden weet. Zingende en dansende vrouwen. Vinnige vioolstreken die je op de maat doen eten. Dikke soepen en zware vleesschotels. Hun voorgerecht is ons hoofdgerecht. Aan het einde van de avond volgt de Poolse polonaise en hossen we de winternacht in.
De volgende ochtend staan we wat bibberig in de skischoenen in het veel grotere skigebied Szklarska Poreba. We spreken over 16 kilometer pistes met 8 liften, redelijk afwisselend. Soms ski je minuten lang tussen kabouterdennen, want het klimaat is hier ruiger en winderiger dan op dezelfde hoogte in de Alpen. De top ligt op de berg Szrenica: 1362 m. In 2010 werd hier de Karkonosze Express geopend, een zespersoons lift en een van de modernste in Polen. Zeer welkom, want vooral in het weekend kan de wachttijd in het dalstation flink oplopen.
Onze favoriet: de 4,5 km lange rode 'Lolobrygida'- afdaling, die je tot in het dal brengt.
Restaurantjes vind je nauwelijks op de Poolse skibergen. Maar beneden in de stad betaal je voor een carpaccio ongeveer een derde van de prijs in de Alpen. Een halve emmer bier, genoten onder een balkonnetje met houten kantwerk, kost je 3 euro. Prima als je crisisbestendig wilt wintersporten.
Nederland is overigens niet ver weg. In hun hotel Magnes ontmoeten we de Nijmegenaar Jan Vis en eega Justyna Lanzing, die hier zeven jaar geleden een pannenkoekenrestaurant begonnen, dichtbij de skiliften. Jan Vis is verwoed langlaufer en neemt je over geheime loipes zo mee naar de Kamieńczyk-waterval, de hoogste van de Poolse Sudeten.
INFO
‘Polski’ skiën is weer eens wat anders. Verwacht geen grootse ski-ervaring. Overweeg b.v. drie dagen in combinatie met een Tsjechisch skigebied vlakbij. Het Reuzengebergte ligt 8,5 uur rijden vanaf Utrecht.
Slapen: Hotel Magnes, 2pk v.a. € 60, zie: www.hotelmagnes.pl. Samotnia Refuge (in winterseizoen snel vol!): 2/3pk v.a. € 45, zie: www.samotnia.com.pl.
Prijzen
Prijs dagticket skilifts Szklarska Poreba: volw. 87 zl. (ca. € 20), kinderen 51 zl. (€ 12,50), 60-plus 68 zl. 3-dagenkaart: volw. Ca. € 53, kind € 33.
Gem. tarieven skiles: € 17 p/u kind of volw.
Huur skiuitrusting: € 8 per dag
+ sfeervolle dorpjes
+ gemakkelijke skicombi met Tsjechië
+ prijsniveau
- zeer eenvoudige (familie)skigebieden
- weinig restaurants op de pistes
- Szklarska Poreba: wachttijden en parkeren in weekend
Tekst en foto’s: Harri Theirlynck
‘Potferdekski’, pannenkoek en polonaise
In het Poolse Reuzengebergte, op een skitocht afstand van Tsjechië, liggen twee aardige skigebieden: Karpacz en Szklarska Poreba... Skiën op z’n ‘Polski’. Weer eens wat anders.
De eerste dag in het Reuzengebergte denk je: ‘Potferdekski’ (vrij naar Kuifje), ben ik even in een fanatiek skigebied beland. Ik logeer in hotel Tumski en loop voortdurend tegen de naam Polski op. Tot iemand je vertelt dat (Pol)ski een zeer productief Pools achtervoegsel is én de naam van een bank.
Aan de voet van de Sniezka, de hoogste berg van het Reuzengebergte (1602 m), ligt het skigebied van Karpacz. Het is een klein (totaal 6 km pistes) familie-skigebied met een aardig dorp. De langste afdaling is 2200 m. Rond Karpacz vind je een paar aparte pistes waar je – ook ’s avonds – goed kunt oefenen. Hotels zijn er voldoende in Karpacz (zelfs een met Las Vegas-allure: het 900 kamers tellende Golebiewski). Maar echt bijzonder is de Samotnia Refuge, in het nationaal park Karkonosze. Vanaf dit – vooral in de winter – ruige berghotel (simpele kamers, toilet op de gang) maakten we een korte skitoertocht. Eerst stijgvellen om de ski’s en naar boven zwoegen, dan de schoenen vastklikken, afdalen over een smal pad en weer een stuk stijgen, maar dan getrokken door een sneeuwscooter. Eindpunt bij de Wangkerk, een geïmporteerd houten Noors kerkje uit de 12de eeuw. Met een beetje geluk speelt er iemand op het orgel.
Polski-avond
Ja, Polen is anders. In restaurant U Ducha Gór in Karpacz ondergaan we een onvervalste Polski-avond. Eten onder begeleiding van een 108-jarige toetsenist die Jiskefetachtige volksmuziek speelt en niet van ophouden weet. Zingende en dansende vrouwen. Vinnige vioolstreken die je op de maat doen eten. Dikke soepen en zware vleesschotels. Hun voorgerecht is ons hoofdgerecht. Aan het einde van de avond volgt de Poolse polonaise en hossen we de winternacht in.
De volgende ochtend staan we wat bibberig in de skischoenen in het veel grotere skigebied Szklarska Poreba. We spreken over 16 kilometer pistes met 8 liften, redelijk afwisselend. Soms ski je minuten lang tussen kabouterdennen, want het klimaat is hier ruiger en winderiger dan op dezelfde hoogte in de Alpen. De top ligt op de berg Szrenica: 1362 m. In 2010 werd hier de Karkonosze Express geopend, een zespersoons lift en een van de modernste in Polen. Zeer welkom, want vooral in het weekend kan de wachttijd in het dalstation flink oplopen.
Onze favoriet: de 4,5 km lange rode 'Lolobrygida'- afdaling, die je tot in het dal brengt.
Restaurantjes vind je nauwelijks op de Poolse skibergen. Maar beneden in de stad betaal je voor een carpaccio ongeveer een derde van de prijs in de Alpen. Een halve emmer bier, genoten onder een balkonnetje met houten kantwerk, kost je 3 euro. Prima als je crisisbestendig wilt wintersporten.
Nederland is overigens niet ver weg. In hun hotel Magnes ontmoeten we de Nijmegenaar Jan Vis en eega Justyna Lanzing, die hier zeven jaar geleden een pannenkoekenrestaurant begonnen, dichtbij de skiliften. Jan Vis is verwoed langlaufer en neemt je over geheime loipes zo mee naar de Kamieńczyk-waterval, de hoogste van de Poolse Sudeten.
INFO
‘Polski’ skiën is weer eens wat anders. Verwacht geen grootse ski-ervaring. Overweeg b.v. drie dagen in combinatie met een Tsjechisch skigebied vlakbij. Het Reuzengebergte ligt 8,5 uur rijden vanaf Utrecht.
Slapen: Hotel Magnes, 2pk v.a. € 60, zie: www.hotelmagnes.pl. Samotnia Refuge (in winterseizoen snel vol!): 2/3pk v.a. € 45, zie: www.samotnia.com.pl.
Prijzen
Prijs dagticket skilifts Szklarska Poreba: volw. 87 zl. (ca. € 20), kinderen 51 zl. (€ 12,50), 60-plus 68 zl. 3-dagenkaart: volw. Ca. € 53, kind € 33.
Gem. tarieven skiles: € 17 p/u kind of volw.
Huur skiuitrusting: € 8 per dag
+ sfeervolle dorpjes
+ gemakkelijke skicombi met Tsjechië
+ prijsniveau
- zeer eenvoudige (familie)skigebieden
- weinig restaurants op de pistes
- Szklarska Poreba: wachttijden en parkeren in weekend
Tekst en foto’s: Harri Theirlynck