Polen: mooiste voetballand van Europa

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Polen: mooiste voetballand van Europa

Bericht door bertvaneck » zo apr 07, 2013 1:38 pm

Polen: mooiste voetballand van Europa


4 april, 2013 | door Tom Bodde | Actueel


Wat kijken we met z’n allen toch een hoop voetbal op tv. Velen hebben daarnaast nog een seizoenkaart van hun club in de Eredivisie of Jupiler League, en een enkeling neemt af en toe een kijkje over de grens. Meestal zijn dat tripjes naar de grote competities in Engeland, Duitsland, Spanje of Italië. Onder de groundhoppers zitten legio voetbalromantici die hun hun geluk beproeven in de krochten van de buitenlandse competities. De commercie rondom het hedendaagse profvoetbal is aan hen niet besteed, waardoor ze meer en meer uitwijken naar lagere divisies waarin nog wel een authentieke ambiance heerst: voetbal zoals voetbal bedoeld is. In het antieke Underhill Stadium hang je nog lekker op een afbladderende crash barrier, terwijl je naar een potje kick-and-rush kijkt. Fucking en bloody zijn hier de meest gehoorde woorden. Is de wedstrijd geen klap aan dan droom je lekker weg bij de verroeste lichtmasten, de bejaarde houten hoofdtribune of de Victoriaanse rijtjeshuizen achter de Northwest Terrace.


De ultras van Ruch Chorzów, tijdens de vorige lezersreis naar Polen

Hoewel ik meer een allround-groundhopper ben, is Polen sinds jaar en dag mijn favoriete bestemming. In dit onbekende voetballand tref ik alles wat mijn voetbalhartje begeert. Hoewel het EK natuurlijk wel een paar moderne zielloze arena’s heeft nagelaten, vind je er nog tientallen obscure stadions die in West-Europa allang ten prooi waren gevallen aan de meedogenloze sloophamer. In de Poolse Ekstraklasa wordt een corner of penalty niet gesponsord door een multinational, en is de sfeer op de tribunes nog authentiek en ongeregisseerd.


Het stadion van Dyskobolio Groclin Wielkopolski

Honderden ruig ogende kerels in voetbalshirts bevolken hier het stadionplein, de meesten lurkend aan een halve liter bier. Oma’s, gehuld in bruine bloemetjesjurken uit de tijd van Jaruzelski, grillen op rokerige barbecues reusachtige worsten. De spelersbus van tegenstander wordt steevast op een naargeestig gejoel onthaald. Bij een match in de Ekstraklasa of 1.Liga sta je voor zes euro op een door betonrot of houtworm bedreigde tribune te genieten van een potje hotsknotsbegoniavoetbal, onder het genot van een ‘echt’ biertje. Nergens is de tifo zo intens als in Polen: bij nagenoeg ieder duel zie je legio vlaggen, spandoeken en Bengaals vuur. Vlaggen en vuurwerkfakkels zwaaien de gehele match door de lucht, en honderden fans zingen hun club met ontbloot bovenlijf negentig minuten lang uitbundig toe. Regent het, dan word je gewoon nat.


ACAB bij traditieclub Widzew Lodz

Van 24-27 mei ga ik er weer terug naar mijn voetballand. Dit keer in het kader van een lezersreis, waarbij ik nieuwsgierige voetbalavonturiers laat proeven aan de ultieme voetbalambiance. Per minibus trekken we het hele weekend door Polen. We bezichtigen wat stadions waar de nostalgie vanaf druipt, en bezoeken drie competitiewedstrijden. Mocht je het leuk vinden om mee te gaan op deze reis; er zijn nog twee plekken vrij. Stuur in dat geval een e-mail naar info@groundhopper.nl, en wie weet maak jij over zes weken kennis met het mooiste voetballand van Europa.

(PS de speelweek is nog niet definitief ingedeeld, maar ik hoop de volgende clubs aan te doen: Lech Poznan, Pogon Sczcecin, Wasziwa Bydgoszcz - de links verwijzen naar YouTube-fimpjes)

Plaats reactie