Marzi: leven in communistisch Polen in stripdagboek

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Marzi: leven in communistisch Polen in stripdagboek

Bericht door Lech » vr apr 19, 2013 12:37 pm

Afbeelding

Marzi: leven in communistisch Polen in stripdagboek


Sylvain Savoia giet het leven van zijn in Polen geboren vriendin Marzena Sowa in stripvorm. Drie delen van de serie Marzi zijn nu in het Nederlands verschenen.
De reeks Marzi is in 2005 gestart?
Sylvain: “Inderdaad. In het Frans is de serie al in drie albums uitgegeven, op groter formaat dan deze Nederlandse uitgave. De serie wordt voorgepubliceerd in het tijdschrift Spirou, de Franstalige Robbedoes. Er gaan steeds vijf delen in één boek. Hoeveel boeken er nog precies komen weet ik nog niet. We wilden doorgaan met het verhaal tot het hoofdpersonage Marzi 20 jaar is, als de Muur valt. Dus er zijn nog veel verhalen te maken.”
Hoe lastig is het een strip te maken die is gebaseerd op het leven van de auteur?
Marzena: “Het ging eigenlijk heel natuurlijk. Sylvain deed het voor mij, en dacht tijdens het maken niet aan een strip. We zijn een stel. Ik wilde dit verhaal schrijven om mijn leven in kaart te brengen, voor mij én voor hem. Sylvain vond het een mooi verhaal. Hij ontdekte zo mijn leven en vaderland Polen, dat hij helemaal niet kende. Sylvain vond dat ik het met meer mensen moest delen. Zo ontstond het idee om deze strip te beginnen.”
Toch is een strip heel anders dan een geschreven biografie. Hoe zijn jullie daar mee te werk gegaan?
Marzena: “Ik heb het originele verhaal beetje voor beetje aangepast. Ik had het aanvankelijk niet voor een strip geschreven, maar als een serie korte verhalen. Ik moest leren hoe ik een storyboard moest maken, hoe een verhaal moet lopen, hoe je begint en eindigt.”
Sylvain: “Ik kende weinig van Polen voor ik Marzena ontmoette. Voor deze serie heb ik er veel foto’s gemaakt, mensen en familie van haar ontmoet. Ik had veel materiaal om dit verhaal te maken. Ik heb er voor gekozen ditmaal geen realistische tekenstijl te hanteren. Dat had ik nog niet eerder gedaan. Het moest niet lijken op andere dingen die ik heb gedaan. Ik moest het soms heel simpel houden.”
Hoewel je de grimmige actualiteit van voedsel- en brandstoftekorten, Tsjernobyl en het communisme voelt, komt Marzi over als een gelukkig kind.
Marzena: “Ik weet niet of haar zo kan noemen. Het is een deel van mijn leven. Het hangt van de lezer af. Anderen zeggen dat ze Marzi helemaal niet gelukkig vinden overkomen. Iedereen reageert weer anders op het verhaal. Onder het communisme was er weliswaar weinig te eten, maar kinderen waren niet triest. Ik wilde laten zien dat in deze situatie niet alles slecht was in Polen. Ook onder het communisme kunnen er gelukkige momenten zijn. In het Westen denken mensen vaak dat het een grijs land was met een militaire dictatuur.”
Wanneer heb jij Polen verlaten?
Marzena: “Ik ben in 2001 naar Frankrijk verhuisd, toen ik 23 was. Ik studeerde in Krakau, maar wilde in Frankrijk verder studeren. Vooral de Franse taal wilde ik leren. Dus ging ik naar Bordeaux. Dat was een schok. Meer wil ik er niet over vertellen. Dat moet je zelf lezen. Nu woon ik in Brussel met Sylvain. Ik houd erg van deze stad.”
De boekcover met het meisje tussen de ME schetst een heel ander beeld van het verhaal.
Sylvain: “Ik wilde met cover een klein meisje dat is omgeven door een volwassen wereld laten zien. Ze heeft hier niemand, alleen haar konijn. Ze ziet er eenzaam uit. Dat is zo in het verhaal, zelfs als ze met vrienden of familie is. Het meisje is eenzaam in haar hoofd. Ze begrijpt de wereld om haar heen niet.”
Hoe confronterend is het om jouw eigen leven in stripvorm te zien?
Marzena: “Alles was wel vreemd, ja. Ik ben de held in het verhaal. Ik wilde het leven in mijn land laten zien. Aanvankelijk was ik niet zo bekend met strips. Op een stripbeurs vroeg iemand laatst mijn handtekening. Die wist alles van mij. Dat vond ik leuk en niet leuk. Sylvain is wel de enige die dit verhaal had kunnen maken. Hij kent mij.”
Heeft hij je goed getekend?
Marzena: “Ik heb niet zo veel foto’s van mijn kindertijd. Mijn ouders hadden daar het geld niet voor. Die hadden andere problemen. Op de achterkant van het boek zie je een foto van mij, met een tekening die Sylvain maakte over de helft van mijn gezicht. Misschien zie je een paar vergelijkingen. Hij bedacht mij gewoon als kind op basis van hoe ik er nu uit zie.”

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Marzi: leven in communistisch Polen in stripdagboek

Bericht door Przyrodnik » vr apr 19, 2013 1:22 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Marzi: leven in communistisch Polen in stripdagboek

Bericht door kees » ma mei 06, 2013 8:55 pm

In de DDR was ook zo'n stripverhaal, gemaakt door de communisten. Ze moesten er wel het beste van maken, van de Russische overheersing. Wij hier en de west-duitsers hebben het er goed vanaf gegeven dat de Amerikanen de russen gestopt hebben. Anders was het hier nu een puinhoop geweest.

Plaats reactie