Gdansk, parel aan de oostkust

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » za aug 30, 2014 8:13 pm

Dank voor de tip Ron, ik zet het op ons lijstje 16qq

Als ik zo de voorgaande reportage's bekijk denk ik dat jullie alles wel een beetje hebben gezien

Wij zijn maar een halve dag in Gdansk geweest, wij kwamen laat in de middag aan en de volgende ochtend reisden wij weer verder.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » za dec 13, 2014 8:35 am

Afgelopen week zijn wij vanaf Eelde naar Gdansk gevlogen, hierbij enkele foto`s van ons bezoek

Eelde
Afbeelding

Vliegveld Gdansk
Afbeelding
Afbeelding

Heerlijk gegeten vlakbij Zuraw, er pal naast
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dom Uphagen
http://www.mhmg.pl/oddzial/4/dom-uphagena
Het huis van Uphagen op 12 Long Street in Gdansk is de enige middenklasse huurkazerne in Polen en een van de weinige in Europa die rondleidingen bieden interieurdecoratie.
Jan Uphagen, een rijke gemeenteraadslid, kocht deze woning in 1775. Na vele verbouwingen en veranderingen, het huis dat aangepast is aan de noden van de rijke eigenaar, John woonde op 12 Long Street tot aan zijn dood in 1802. De huurkazerne verliep onder de achtereenvolgende ownerships , maar het bleef in het bezit van één familie Gedurende de hele 19 e Eeuw, die een zeldzame gebeurtenis in die tijd was. Aan het begin van de 20e Eeuw, de Uphagen huurkazerne werd het huis van een museum, die actief was tot 1944 toen de Duitse Conservators verwijderd het interieur decoraties en apparatuur. Het huis, net als de stad werd verwoest maart 1945.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zelfs de deuren zijn rijkelijk bewerkt
Afbeelding

Straatbeeld
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zuraw de kraan
De Kraanpoort (Duits: Krantor of Danziger Kran; Pools: Brama Żuraw of kortweg Żuraw) is een poort die tevens als havenkraan kan dienen. De poort ligt aan de promenade (Poolse naam: Długie Pobrzeże) langs de rivier Motława in de stad Gdańsk (het vroegere Danzig) en is een van de bezienswaardigheden in die stad.
De Kraanpoort ligt op een strategische plaats, tegenover een eiland in de rivier Mottlau (Motława), en diende behalve als kraan ook als verdedigingswerk voor het stadscentrum. De voorloper van de Kraanpoort werd gebouwd in 1363 en bestond toen al uit twee torens met een houten constructie in het midden, die als hijsinstallatie fungeerde. In 1442 ging het grootste deel van de poort door brand verloren. In hetzelfde jaar nog begon men aan de wederopbouw, die in 1444 voltooid was. Daarmee kreeg de poort haar huidige uiterlijk.

Tijdens de verovering van Danzig door het Rode Leger in maart 1945 brandde het houten middendeel van de Kraanpoort uit en raakten de torens aan weerszijden zwaar beschadigd. Na de Tweede Wereldoorlog werd de Kraanpoort in de jaren 1957-59 naar een ontwerp van Stanisław Bobiński gerestaureerd. Daarbij werd één klein detail veranderd ten opzichte van de vooroorlogse poort: de torens kregen een vijfkantig in plaats van een driekantig schilddak.

Sinds 20 juli 1962 is de poort een onderdeel van het Centraal Maritiem Museum (Centralne Muzeum Morskie), dat in Gdańsk nog twee andere gebouwen en het stoomschip Sołdek onder zijn beheer heeft.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Postkantoor
Afbeelding

Ontbijt in een leuk eettentje
Afbeelding

Voor alle foto`s zie: http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=alb ... showmess=1

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door bertvaneck » za dec 13, 2014 10:43 am

Johan veel Foto,s maar ze zijn klein uitgevallen 6qq 7qq

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Lech » za dec 13, 2014 2:29 pm

bertvaneck schreef:Johan veel Foto,s maar ze zijn klein uitgevallen 6qq 7qq

Bert,

via de onderste link kom je ook bij de foto`s, daar zijn ze groter.

Mooie serie! 16qq

Lech

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door bertvaneck » za dec 13, 2014 4:10 pm

Lech dat hebt ik al gedaan maar dan krijg ik het bericht u mag deze foto,s niet in zien ?????

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door ron » zo dec 14, 2014 9:02 am

Ik krijg ook geen toegang tot dit album.

Misschien komt dat doordat ik eerder op dit forum lichte kritiek uitte op Mijnalbum.nl 5qw

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door bertvaneck » zo dec 14, 2014 9:07 am

ron schreef:Ik krijg ook geen toegang tot dit album.

Misschien komt dat doordat ik eerder op dit forum lichte kritiek uitte op Mijnalbum.nl 5qw
Dat is een goeie die houden wij er in 6qq 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » zo dec 14, 2014 12:16 pm

Typisch, album staat als openbaar aangemeld.
Kunnen jullie deze link eens proberen? http://www.mijnalbum.nl/Album=XOWW3674

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door bertvaneck » zo dec 14, 2014 2:24 pm

Johan deze werk bedankt prachtige foto,s groet Bert 6qq 6qq

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Lech » zo dec 14, 2014 7:26 pm

bertvaneck schreef:Johan deze werk bedankt prachtige foto,s groet Bert 6qq 6qq

Hier sluit ik mij bij aan, maar eh, volgende keer grotere foto`s op het forum?

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door ron » ma dec 15, 2014 9:23 am

Ja hoor, deze doet het. Mooie foto's!

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » di jan 13, 2015 7:34 pm

Enkele foto`s van Gdansk die ik de 1e week dit jaar heb gemaakt

Barnsteenmuseum waar ook wat martelwerktuigen zijn
Afbeelding

Afbeelding

Gemeentehuis
Afbeelding

Raadzaal
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prachig geschilderd en bewerkt plafond
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geschiedenismuseum
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stadse foto`s
Afbeelding

Afbeelding

3 koningenfeest
Afbeelding

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Lech » wo jan 14, 2015 6:23 am

Het gemeentehuis is schitterend gedecoreerd.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door bertvaneck » wo jan 14, 2015 9:16 am

Johan je hebt weer goed je best gedaan bedankt voor deze mooie foto's 6qq 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » wo jan 14, 2015 10:45 am

ik heb nog een paar foto`s van Sopot, die zal ik deze week ook nog plaatsen.

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Lech » wo apr 15, 2015 10:42 am

Helaas geen tijd om foto's erbij te plaatsen

http://www.travelaar.nl/stedentrip-gdansk/#more-4703


Stedentrip Gdansk | Algemene informatie
07/04/2015
In onze fotodiary van Gdansk gaven we je al een kleine kijk in onze citytrip naar deze Poolse stad gelegen aan de Oostzee. In dit artikel nemen we je mee naar de geschiedenis van Gdansk en andere algemene informatie over de stad en de omgeving. Van fijne restaurants tot het openbaar vervoer en overnachten. Een stedentrip Gdansk is een bestemming die ook zeker op jouw to-do lijst moet komen..
Geschiedenis van Gdansk
Gdansk is een voormalige Hanzestad en dit is nog altijd goed te zien in het oude centrum van de stad. In de stad zijn zelfs nog genoeg Nederlandse invloeden te zien en de geschiedenis van de stad vind je overal terug. Tijdens de tweede wereldoorlog is de stad vrijwel compleet verwoest, maar enkel jaren hierna is de stad in zijn originele staat hersteld. Dat vrijwel de gehele stad verwoest is tijdens de oorlog is niet zo gek. Gdansk is namelijk de stad waar de Duitsers de oorlog begonnen. Naast dat deze verschrikkelijke oorlog hier is begonnen is Gdansk ook de stad waar het communisme als eerste is gevallen. In 1970 vond hier een havenstaking plaats die oversloeg op de rest van het land. Dit was het begin van verdere stakingen waarbij de Pool Lech Walesa als vakbondsleider uiteindelijk een overwinning haalde. Lech Walesa werd verkozen tot leider van de Solidariteitspartij en het heeft nog even geduurd, maar in 1989 zorgde Lech Walese er met zijn partij voor dat het communistische tijdperk definitief voorbij was.
Gdansk heeft ongeveer 450.000 inwoners en vormt samen met de plaatsen Sopot en Gdynia de zogenaamde Driestad (Trójmiasto), een agglomeratie met gezamenlijk ruim 1 miljoen inwoners.
Hoe kom je er?
Vanaf Eelde Airport (Groningen) vlieg je verreweg het goedkoopst naar Gdansk. Sinds een aantal maanden vliegt de maatschappij Wizzair rechtstreeks naar deze bestemming en een enkele reis boek je al vanaf €19,99. Voor deze prijs is extra bagage niet meegerekend. Wij vlogen beide enkel met een kleine rugzak. Het vliegveld van Eelde is te bereiken vanaf Groningen Centraal met buslijn 2. Deze bus doet er een klein uur over. Vanaf het vliegveld in Gdansk, Lech Walese airport, ben je ongeveer 20 minuten met een taxi in het oude centrum van de stad. Ook kun je vanaf hier de bus pakken naar het Centrale station van Gdansk, Gdansk Glówny. Op deze manier ben je wel wat langer onderweg, ongeveer een uur. Vanaf het station in Gdansk sta je binnen een paar minuten lopen middenin het oude centrum van de stad.
Naast de optie om met Wizzair vanaf Groningen naar Gdansk te vliegen kun je ook met EuroLot vanaf Amsterdam naar de Poolse kuststad vliegen. Tickets zijn echter wel een stuk duurder, rond de €200.
Betalen in Polen
Hoewel Polen sinds 2004 bij de Europese Unie hoort, betaal je hier (nog) niet met de Euro. De munteenheid van Polen is de Zloty. Tijdens ons bezoek was 1 Zloty omgerekend €0,24.
Overnachten in Gdansk
Via Airbnb boekten wij een appartementje midden in het oude centrum van Gdansk. Wij betaalden hiervoor €81 voor drie nachten plus €17 schoonmaakkosten. Uiteraard zijn er ook meer dan genoeg hotels en hostels in de stad. In een hostel kun je al een kamer boeken vanaf €10 per nacht. Verder kwamen wij twee mannen tegen die een hotel hadden geboekt iets buiten het oude centrum. Zij betaalden hiervoor €50 voor drie nachten. Het overnachten in Gdansk kun je zo duur maken als dat je zelf wilt.
Eten & drinken
In het oude centrum van Gdansk vind je tal van mogelijkheden om te eten. Verwacht hier echter niet veel traditionele Poolse restaurants. Je vind hier voornamelijk restaurants waar onder andere plates, pasta’s en pizza’s geserveerd worden. In het oude centrum aten wij de eerste avond heerlijke sushi en de tweede avond heerlijke hamburgers bij Original Burger. Orignal burger is een absolute aanrader. Een fijn restaurant met vintage meubels en een uiterst gezellige sfeer. Op de menukaart staan een stuk of twintig verschillende hamburgers waar je uit kunt kiezen. Daarnaast kun je kiezen uit een aantal side dishes, zoals salade, patat, bonen en olijven. Je vindt Original Burger aan de Ulica Dluga 47/49.
Thai Lao
De laatste avond gingen wij op zoek naar een fijn restaurant aan het water. Hier heb je voldoende keuze tussen verschillende restaurants. Wij besloten te gaan eten bij Thai Lao. Een Aziatisch restaurant dat één en al rust uitstraalt. Hier aten we heerlijke pad thai, verse loempia’s en green curry. Even waren wij weer terug in Thailand. Let bij dit restaurant trouwens goed op de prijzen. Bij alle prijzen moet je 8% tax optellen. Dit staat niet vermeld op de menukaart.
Drinken haalden wij voornamelijk bij de supermarkt. Een fles water voor onderweg en frisdrank voor in het appartement. Daarnaast doken we een aantal keren de kroeg in. Al snel hadden we een “stamkroeg” gevonden in de straat van ons appartement. Pub Polskie Kino. Een kroeg ingericht als een bioscoop waar vroeg op de dag al Polen (en toeristen) zaten te genieten van een biertje en een shotje. Een biertje (0,5 liter) heb je hier voor 1 euro en een shotje voor €1,25. Voor een malibu cola betaalde ik omgerekend zo’n €3. Pub Polskie Kino vind je aan de Ul. Szekoza 97.
De Poolse gerechten die wij hebben gegeten zijn Poolse soep. Gemaakt van bouillon met witte Poolse wordt, aardappelen, ui en ei. Best lekker! En een stoofpotje met haring, witte saus en ui. De lekkerste Poolse worsten haal je bij één van de vele slagers. Heerlijk! En bij iedere bakker vind je heerlijk zoete broodjes. Perfect als ontbijt of als tussendoortje.
Openbaar vervoer in Gdansk
Het openbaar vervoer in Gdansk is goedkoop. Erg goedkoop. En super goed geregeld. Diverse trams rijden door de stad en ook de bus vind je overal. Daarnaast beschikt Gdansk over een groot centraal station, Glówny, vanaf waar je ook de trein kunt pakken naar bijvoorbeeld Poznan, Krakau of Warschau. Wij namen op zondag de trein naar de wijk Oliwa en betaalden voor een rit van ongeveer 20 minuten ongeveer €0,75 per persoon. Daarna pakten we de trein naar de kustplaats Sopot waar we heerlijk uitwaaiden op het strand. Voor een enkele reis Sopot-Gdansk betaalden wij ongeveer €1 per persoon.
Daarnaast rijden er diverse trams door de stad. Een kaartje kost standaard 3 zloty (nog geen euro) en hierbij maakt het niet uit hoeveel haltes je meerijdt. Voor een rit met de bus van het centraal station naar het vliegveld betaal je eveneens 3.60 zloty.
Gdansk is verder prima lopend te verkennen. De stad is niet groot en alles staat goed aangegeven.
Binnenkort meer informatie over een stedentrip Gdansk. Wat een heerlijke stad. Onze fotodiary kun je hier bekijken.

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Lech » do mei 07, 2015 7:23 pm

Nederlandse architectuur in Gdansk

Polen is één van de landen waarover mijn ouders vroeger zeiden dat het niet het bezoeken waard was. Niet dat mijn ouders mij niets van de wereld hebben laten zien hoor, maar ik geloof direct dat het vroeger niet de ultieme bestemming was. Tegenwoordig durf ik echter met zekerheid te zeggen dat Polen wél een reisje waard is. Ik ben in April afgereisd naar het prachtige Gdansk.

Gebouwen

Normaal gesproken lees ik weinig over de stad waar ik naar toe ga, omdat ik zo veel mogelijk zelf wil ontdekken. Zo ging ik ook weer naar Gdansk. Buiten dat ik had opgezocht wat de goedkoopste manier was om van het vliegveld naar het centrum te komen, had ik Google van tevoren niet geraadpleegd. Na de eerste avond in Gdansk vond ik dat echter wel ineens nodig. Want man, wat leek dat centrum op Amsterdam! Al snel kwam ik er achter dat enkele Nederlandse architecten de verantwoordelijken waren voor de gebouwen in Gdansk tijdens de Poolse Gouden Eeuw. De Tweede Wereldoorlog heeft helaas ook deze stad niet gespaard, om heel erg op de feiten te zitten; de eerste schoten van WO II zijn hier gelost. Toen de stad na deze oorlog opnieuw opgebouwd werd, was de Nederlandse architectuur nog steeds een inspiratiebron voor de architecten. Ook zijn er enkele Nederlanders betrokken geweest bij de bouw. De gebouwen zijn daarnaast zo veel mogelijk in de oude stijl herbouwd.

Afbeelding


Lees het gehele prachtig verslag op http://dutchie-around-the-globe.nl/nede ... in-gdansk/

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door bertvaneck » do mei 07, 2015 7:51 pm

Lech het is een pracht stad mij schoonzuster en mij zwager hebben daar 14 jaar gewoond en daar naar toe van uit Bydgoszcz is 170 kilometer en er is nu ook een prachtige auto snelweg en kun je nu in goed 1.5 uur heen rijden wat wij ook 1x per jaar doen wat wij slapen nu bij kennissen in Gdynia dat zit vast aan Gdansk en Iwona heeft een neef die is directeur van archeologische museum daar echt een aanrader om daar heen te gaan ...

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » wo jul 15, 2015 9:12 am

Hierbij en link met interessante informatie over Gdansk
http://www.cartoon-productions.be/?p=70931

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door bertvaneck » wo jul 15, 2015 10:46 am

Lech bedankt voor het door sturen groet Bert 7qq 6qq

Plaats reactie