Katowice

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Katowice

Bericht door Lech » do mar 15, 2018 6:08 am

Goedemorgen!

12 maart 2018 - Katowice, Polen

Het Poolse leven begint iets te vroeg naar mijn smaak. Al vanaf 4 uur razen de trams door de straten (ze rijden echt hard) en er hangt echt een akelige lucht in de stad, zelfs in mijn hotelkamer ruik ik hem! Steenkool en Diesellucht...,
Afbeelding
Vandaag hadden we een kennismakingsdag bij Metis, dit is een begeleidingscentrum voor docenten (school voor leerkrachten) ze willen van alles van ons weten, maar ze spreken geen Nederlands, bijna geen Engels en ze ratelen maar door in het Pools, niet te verstaan! Dus er zit een vertaler bij, die vertaalt alles van het Pools naar Engels en van Engels naar Pools, ze heeft het er maar druk mee! Na een dik uur praten over het onderwijs gaan we naar de eerste school, Op deze school zitten ongeveer 400 leerlingen, ze hebben een zwembad en een gymzaal op school, wil ik ook wel :D

Daar hebben we gekeken bij een muziekles.. dat was erg leuk en leerzaam om te zien. De kinderen leerden wat een concertzaal is, Wat je er kunt doen, hoe je een kaartje moest kopen, hoe je er uit moet zien, welke instrumenten zitten er in een orkest en hoe klinken ze.. daarna, Was er het magische tapijt en dat was zoooooo cool! Het is een soort Digibord maar dan op de grond, zo leerden ze piano spelen, en instrumenten herkennen. Echt tof! Ik wil ook wel zo een :)

En toen alle kinderen weg waren, mocht juf ook even spelletjes spelen! Ik zet de foto’s erop en dan kunnen jullie allemaal meekijken!

Fijne dag allemaal!

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Katowice

Bericht door Lech » vr mar 16, 2018 5:51 am

Doven en djembe’s

14 maart 2018 - Katowice, Polen

Dzien dobry - goedemorgen in het Pools

Vandaag weer erg vroeg opgestaan, iedereen start hier zo vroeg :evil: ! Gisteren hadden we een leuke dag, we werden ‘s morgens opgehaald en moesten eerst anderhalf uur rijden om op de plek van bestemming te komen, ik kijk mijn ogen uit maar het grote verschil tussen plekken, hier in de stad is het druk, grauw en viezig als je om je heen kijkt, overal graffiti en de muren van de gebouwen zijn erg zwart van de steenkool die nog veel gebruikt wordt. Je moet er echt leren door heen te kijken, dan vindt je een prachtig gebouw, Als je de stad verder uit gaat zijn de gebouwen kleurig, beter onderhouden.. af en toe een spookachtig huis en ontzettend veel bossen

onderweg naar het doveninstituut kunnen we mooi om heen kijken, daar aangekomen staat er een prachtig gebouw, heel groot en statig (het lijkt wel een kasteel) maar ook erg donker.. we worden met een applaus onthaald en met een televisieploeg 8-) het is nogal een dingetje dat Nederlanders komen kijken. Eenmaal binnen het gebouw zijn de muren groen, prachtige lange gangen en versierd met kunstwerken... hele rustgevende sfeer.. De leerlingen hebben al tijden hier naar uitgekeken, ze hebben allerlei optredens voor ons voorbereid. Er wordt voor ons gezongen, gedanst en wat ik het allermooiste vond was dat ze voor ons Djembe gingen spelen (grote trommels) ze zijn namelijk doof, slechthorend en ze kunnen dus niet horen welk ritme ze spelen, dat was heel erg bijzonder, ze voelen namelijk alleen de trillingen en kijken naar degene die met 1 pink bewegingen maakt, die geeft het ritme aan en dan weten ze wat ze moeten doen.

Deze school kan leerlingen begeleiden tot aan hun 23ste, vanuit heel Polen komen de leerlingen en blijven dus daar ook, de school bestaat uit 3 gebouwen waar de kinderen dus het hele jaar kunnen blijven, ze hebben hun eigen slaapzaal, tussen de middag wordt er voor de kinderen gekookt, ze eten warm. Wij mochten ook met ze mee eten, Ik vond het nogal spannend, je kan namelijk niet zeggen, nee ik lust het niet :?

Je eet wat de pot schaft, ik dus ook!
Afbeelding
We hebben eerst kippensoep gegeten en daarna dumplings ( sponzige aardappeltjes) rode bieten en een soort vlees.. prima te eten! (Gelukkig, want ik ben nogal een watje met eten, ssst mijn geheim)

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Katowice - Krakau

Bericht door Lech » zo mar 18, 2018 11:14 am

Komkommersoep met aardappel

15 maart 2018 - Krakau, Polen

Stel je eens voor, Het is donker, je ziet niks en hoort een tram. Komt hij aan of vertrekt hij, en gaat hij naar links of rechts.. zoveel vragen waar wij niet over nadenken omdat we goed kunnen zien.. vandaag zijn we op een school voor slechtzienden en blinde mensen geweest, hele bijzondere ervaring. Wij zien alle kleuren en zien wat we maken, deze kinderen zien niks of bijna niks en maken ook de mooiste schilderijen. Ik blijft het bijzonder vinden.

Deze school was prachtig want niet alleen kinderen die niet goed kunnen zien gaan daarheen, maar ook kinderen met autisme, ADHD en of kinderen die niet kunnen lopen, praten gaan hier naar school, ze krijgen fysiotherapie, logopedie en hydrotherapie (watertherapie) zoveel gezien!

Tussen de rondleiding door hebben we gegeten, je wordt warm onthaald met koekjes en gebak en drinken, Tussen de middag eten de kinderen hier ook op school, dus als vanzelfsprekend ik ook :shock:

Komkommersoep met aardappelen erin wat naar augurken smaakt, koude zuurkool met wortelsnippers en een mengeling van kip en vis ( althans zo proefde het) genieten jullie maar lekker van je boterham, ik mis mijn broodje met hagelslag enorm!
Afbeelding

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Krakau

Bericht door Lech » ma mar 19, 2018 5:49 am

Krakau

16 maart 2018 - Krakau, Polen

Goedemorgen!

Vandaag een reisverhaaltje uit Krakau, we hebben gister de hele dag in vergadering gezeten en zijn om half 5 vertrokken naar Krakau,

een hele andere stad als Katowice, Katowice is vies en lawaaierig terwijl Krakau heel mooi en bijzonder is.. we slapen in het joodse kwartier, Vroeger met de 2e Wereldoorlog is de hele stad opgedeeld geweest tussen joodse mensen en gewone mensen, door de hele stad werd een streep getrokken en werd gezegd wie waar mocht komen.. er is zoveel over te vertellen en dat zal ik doen als ik weer terug ben.. nu eerst een paar prachtige foto’s in het donker van Krakau!

Tot snel!

P.s tak is ja in het Pools en Nje is nee!

Plaats reactie