Poznan! (Met tussendoortjes)

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door ron » vr nov 03, 2017 8:31 am

Mooie foto's weer, Johan 6qq

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » ma nov 06, 2017 6:54 pm

ron schreef:Mooie foto's weer, Johan 6qq

Dank je :)
Volgende week gaat mijn vrouw weer naar Poznan, mocht ze leuke foto`s maken plaats ik ze hier ook.

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » wo nov 22, 2017 8:44 pm

Nog een foto die ik was vergeten te plaatsen. Dit was het gerecht wat ik de 1e avond in het hotel heb genuttigd.
Het was overheerlijk, vooral de zoete appel met zuurkool was verukkelijk.

Afbeelding

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » do mar 22, 2018 10:44 pm

Vandaag gedineerden bij starebrovaria.pl gelegen aan stare rynek.

Bij binnenkomst kan je kiezen uit een zaal links, rechts en rechtdoor. Wij kozen voor de rechterkant.


Zonder veel weg.te.geven kan ik zeggen dat het een uitstekende keuze was. Zowel qua uitstraling van het restaurant, het eten als de prijs . :D

Voor 25 euro hadden wij 2 hoofdgerechten, een halve liter warm bier met honing en een glas geperst sinaasappelsap.

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » za mar 31, 2018 9:02 am

Verleden week hebben wij een bezoekje gebracht aan Palmiarnia Poznan: http://www.palmiarnia.poznan.pl/en/

Hierbij enkele impressiefotos.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuke aquariums
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meerdere kassen met elk hun eigen uitstraling
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voeren van de vissen. Bij de ingang kan je voer kopen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een prachtig tuincafe, ook te bereiken van buitenaf zonder aanschaf kaartje voor Palmiarnia
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » ma apr 02, 2018 2:16 pm

6qq Mooie foto`s

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » di apr 03, 2018 5:56 pm

Verleden week hebben wij nog gegeten bij http://www.chlopskiejadlo.pl/pl/.
Een prima restaurant, de schitzels aan de dunne kant.

Afbeelding

Afbeelding

Zurek, staat bij mij altijd bovenaan
Afbeelding

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » di sep 18, 2018 4:55 am

Onontdekt Polen: 10 tips voor je Poznan Stedentrip

Zin in een originele stedentrip naar een onontdekte stad in Europa? Wij tippen Poznan, een Pools pareltje tussen Berlijn en Warschau!
Afbeelding
Het raadhuis van Poznan is de trots van de stad (Foto: Janne van Eekelen © Columbus Travel)

Populaire Poolse steden als Krakau krijgen tegenwoordig meer dan genoeg buitenlandse bezoekers over de vloer, maar heb je wel eens nagedacht over het historische Poznan? De vijfde stad van Polen heeft een eeuwenlange geschiedenis, en bovendien zorgen de studenten voor een nonchalante vibe en bruisend uitgaansleven. Laat je door deze tien tips voor een stedentrip naar Poznan inspireren!

1. Stary Rynek

Begin je stedentrip op een centraal punt: Stary Rynek, oftewel de Grote Markt. Hier staat een bontgekleurd rijtje zestiende-eeuwse vissershuisjes waar vroeger de dagvangst werd verkocht. De levendige terrassen en leuke cafés maken het plein extra fotogeniek!

2. Fara

Een architectonisch hoogtepunt in Poznan is ongetwijfeld de Kerk van de Aartsengel Michaël en Sint-Stanislaus, beter bekend als de ‘Fara’. Het barokke interieur is zó fenomenaal dat je ogen tekort komt. Elke dag is er om kwart over twaalf een orgelconcert. Naast de kerk ligt trouwens een imposant kloostercomplex dat ook een bezoek waard is.

3. Ratusz

Het imposante, witgroene Ratusz (Raadhuis) is de trots van Poznan. Op de gevel staan afbeeldingen van de eerste Poolse koningen, die hier hof hielden. Ook de prachtige zalen zijn een echte aanrader voor cultuurliefhebbers.

4. Citadelpark

Het Citadelpark fungeert als de grote groene long van de stad. Het park werd aangelegd op wat in de negentiende eeuw een enorme Pruisische vesting was. Je kunt per fiets een verfrissend rondje rijden en ondertussen allerlei beeldhouwwerken verkennen.

5. Concordia Design

In Concordia Design wisselen ze niet alleen om de paar weken het menu, maar ook het hele interieur. Het restaurant is gehuisvest in een gerestaureerde drukkerijen de lichte gerechten uit de Franse en Italiaanse keukens zijn voorbeeldig.

Afbeelding
De kopjes koffie bij Café Bordo zijn pico bello (Foto: Janne van Eekelen © Columbus Travel)

6. Café Bordo

Het café met de allermooiste binnentuin van de stad is ongetwijfeld Café Bordo. De kopjes koffie zijn van uitstekende kwaliteit en de klimplanten, bloempotten en huiskatten zorgen voor een gezellige sfeer.

7. Kathedraaleiland

Poznan werd de eerste hoofdstad van Poznan toen het land in 966 tot het christendom werd bekeerd. De Sint-Petrus-en-Paulusbasiliek was de eerste kathedraal van Polen en staat op het Ostrów Tumski (Kathedraaleiland) in de rivier de Warta. Het eiland is een prachtige buurt waar een heleboel monumenten bewaard zijn gebleven.

8. KontenerART

Tussen mei en september word je tijdens een wandeltocht langs de rivier de Warta verrast door een stadsstrand en opgestapelde containers waar cocktails en bier worden geschonken. Deze hipsteroase met ultra-chille vibes wordt KontenerART genoemd.
Afbeelding

9. Brama Poznania

Gezien het doel van het museum is de hypermoderne architectuur van de Brama Poznania een verrassend gezicht. Het museum geeft namelijk een overzicht van de duizend jaar oude geschiedenis van Polen. Geschiedenis nerds komen hier helemaal aan hun trekken!

10. Vrijheidsplein

Hoewel de Grote Markt het historische centrum van Poznan vormt, klopt op Plac Wolnosci (Vrijheidsplein) het hart van de stad. Je vindt hier het Nationaal Museum, het Pools Theater en de negentiende-eeuwse Raczyski-bibliotheek. Maar de grote blikvanger is de fontein, die bestaat uit twee tien meter lange ‘zeilen’ waaruit water stroomt. Vooral ’s avonds wordt het bouwwerk mooi verlicht.

Afbeelding

https://www.msn.com/nl-nl/lifestyle/rei ... ocid=ientp

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » do nov 01, 2018 6:37 am

Het Aartsbisdom Poznań is een in Polen gelegen rooms-katholiek aartsbisdom met zetel in de stad Poznań.
Hierbij enkele foto`s die in deze omgeving zijn genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het gebouw tegenover het hotel waar wij logeerden, de zijkant van dat gebouw hebben ze helemaal opgefleurd.
Afbeelding

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » ma nov 05, 2018 10:49 am

De Technische Universiteit Poznań is een universiteit in Poznań, Polen. In 1995 trad de universiteit als eerste Poolse instelling toe tot het CESAER-universiteitsnetwerk, de Conference of European Schools for Advanced Engineering Education and Research.
https://www.put.poznan.pl/

Wij waren in deze omgeving en moesten geld pinnen omdat wij in een ziekenhuis vlakbij niet konden pinnen.
Polytechnika bleek een pinautomaat te hebben :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kamers voor de studenten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » di nov 20, 2018 5:58 am

Lekker eten en drinken in Poznan: restaurants met streekgerechten, bier en meer
Geschreven door Sandra van Bijsterveld
15/11/2018

Tijdens een stedentrip Poznan wil je natuurlijk ook lekker eten en drinken. Je hoeft in ieder geval niet lang te zoeken naar restaurants en cafés in Poznan, want die zijn er in overvloed. De vraag is: waar kun je nu echt lekker eten? Tijdens mijn weekendje Poznan bezocht ik op aanraden van locals meerdere restaurants die ik graag met je deel. Zo heb je in ieder geval wat ideetjes – of je nu op zoek bent naar Poolse streekgerechten, het lekkerste Poolse bier of een beker warme chocolademelk.


Bo.

Bo (met punt!) is genoemd naar de eigenaar: Boris. Bij Bo. Poznan kun je terecht voor je dagelijkse sapje of cappuccino, maar ook voor een complete maaltijd. Mijn oog viel vooral op het uitgebreide ontbijtmenu en wat bleek: daarvan mag je de hele dag bestellen. Voor mij werd het een omelet met geitenkaas en rode uien – en een paar sneetjes heel lekker brood erbij. Ik werd er zo enthousiast van, dat ik zo’n omeletje thuis ook eens ga maken.
Afbeelding

Pyra bar

Pyra betekent aardappel in het Pools en Pyra bar heeft dan ook een menu vol met aardappelspecialiteiten. Dat is niet voor niets: Poznan staat bekend om de aardappelen. Op de kaart staat de regionale specialiteit pyry s bzikiem (gepofte aardappel met cottage cheese), maar er zijn ook aardappelpannenkoekjes met allerlei hartige en zoete toppings en stamppotjes, bijvoorbeeld met spek en zuurkool. Nadat je je keuze hebt gemaakt, bestel je aan de bar en krijg je een aardappel met een nummer mee, zodat je bestelling daar kan worden gebracht. Betaalbaar, lekker en niet ver van het oude centrum.

Afbeelding

Bamberka

Midden op het centrale plein van de oude stad, Stary Rynek, zit dit restaurant waar je Poolse streekgerechten kunt proeven. Ik koos voor een soep met een stevige smaak: Żurek wielkopolski. Daarbij dronk ik thee met jam, want dat kende ik nog uit Rusland.
Afbeelding

Brovaria

Ook aan Stary Rynek zit Brovaria (letterlijk De brouwerij). Hier ben je op de goede plek als je houdt van speciaalbiertjes: de ketels staan gewoon in het restaurant. Een aanrader voor bierliefhebbers is de proeverij van drie bieren en de Polen bestellen bij hun bier zo te zien graag enorme soepstengels. Zelf ben ik geen grote bierliefhebber, maar hier nam ik toch een honingbiertje. Daarbij at ik nog een plaatselijke specialiteit: pyzy poznanskie oftewel gestoomde gist-knoedels uit Poznan. Ze werden geserveerd met eend, rodekool en appel. Zelfs voor het dessert kun je helemaal in bier-sferen blijven: ik proefde van de ijscoupe met blokjes biergelei en bierkaramel.
Afbeelding

Extra tips van een inwoner van Poznan

Hiermee was ik goed onder de pannen voor de lunch en het diner tijdens mijn weekend in Poznan. Voor het ontbijt werd ik enorm verwend in mijn hotel. Meer eettentjes heb ik dus helaas niet kunnen testen voor je. Maar ik kreeg nog wel wat tips van een local die ik je niet wil onthouden:

Ook bij Ratuszova aan marktplein Stary Rynek kun je terecht voor Poolse streekgerechten.
Eens iets anders? The Mexican heeft een schattig binnenplaatsje met heel veel planten en nisjes waar je knus kunt dineren.
Zin in chocola? Stap dan binnen bij Cacao Rehttps://www.stralendschrijven.nl/wp-c ... jpgpublika, ook al direct aan Stary Rynek.
Gołebnik is de plek waar mensen uit de horeca zelf graag komen en waar veel inwoners van Poznan naartoe gaan voor een eerste afspraakje. Het ligt op een mooi betegelde binnenplaats.
Aan de straten Żydowska en Wroniecka vind je veel biertuinen, zoals die van Ministerstwo Browaru.
Afbeelding

Poznan Beer Expo

Nog een laatste tip dan, speciaal voor als je van bier houdt. Begin november vindt in Poznan de jaarlijkse bierbeurs plaats. Hiervoor moet je in de jaarbeurs zijn, vlak bij het centraal station van Poznan. Je proeft er speciaalbier uit Polen en van over de hele wereld, maar ook cider en mede (honingdrank). Voor een hapje bij je drankje zijn er ook foodtrucks aanwezig.
Afbeelding
Heb je al trek gekregen?



https://www.stralendschrijven.nl/lekker-eten-in-poznan/

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » vr nov 23, 2018 5:55 am

Stedentrip Poznan in Polen: wandeling langs veel bezienswaardigheden
Poznan (eigenlijk Poznań) is niet de bekendste stad in Polen. Maar het zou wel eens de hipste en progressiefste Poolse stad kunnen zijn. Poznan ligt precies tussen Berlijn en Warschau en heeft altijd een op het westen gerichte blik gehad. De afgelopen 5-10 jaar zijn overal leuke cafés en restaurants opgedoken en heeft de stad zich – met Berlijn als grote voorbeeld – ontwikkeld tot een veilige bestemming voor een citytrip. Wat is er dan te doen in Poznan vraag je je misschien af? Ik maakte een stedentrip Poznan en maakte deze stadswandeling waarmee je heel veel van de bezienswaardigheden te zien krijgt. Ook heb ik tips voor je over uit eten gaan, winkelen en street art in Poznan. Veel plezier alvast!

Śródka

We beginnen buiten het centrum, in Śródka. Je kunt hiernaartoe lopen, maar je kunt ook de tram nemen. Zelf had ik een Poznan City Card waarmee ik drie dagen lang met het openbaar vervoer mocht reizen en gratis of gereduceerd toegang had tot verschillende musea en attracties.

Waarom beginnen we in Śródka? Omdat het op deze plek is dat het allemaal begon. Niet alleen voor Poznan, maar zelfs voor Polen. De basis van Poznan en het vroegere koninkrijk Polen werd hier gelegd. Pas later werd het centrum van de stad verplaatst naar Stary Rynek, het centrale plein in de Oude Stad. Śródka veranderde in een onbeduidend dorpje en werd pas aan het einde van de achttiende eeuw door de Pruisen weer bij de stad getrokken. Lange tijd was het niet bepaald de fijnste plek van Poznan, maar de laatste jaren leeft het buurtje weer op. Dat kun je onder andere zien aan de twee streetart-objecten (één in 3D en één met werkende muziekinstrumenten), waarover je meer kunt lezen in deze blogpost over street art in Poznan.

Afbeelding

Porta Posnania/Brama Poznania

Vlak bij het tweede street art-object (met de muziekinstrumenten) vind je een informatiecentrum over de geschiedenis van dit stukje Poznan: Brama Poznania/Porta Posnania. Je krijgt er een audiotour waarmee je alles te weten komt over het ontstaan van Kathedraaleiland, Poznan en Polen. Echte museumstukken zijn er niet: het museum bestaat helemaal uit multimediale en interactieve presentaties.

Afbeelding


[b]Kathedraaleiland (Ostrów Tumski)[/b]

Je staat dan inmiddels op Kathedraaleiland. In de 10e eeuw stond hier een belangrijke vesting van de eerste bekende heerser van Polen: Mieszko I. Omdat veel geschriften verloren zijn gegaan, is lang niet alles over het ontstaan van Polen bekend. Maar het is duidelijk dat deze plek heel belangrijk was en dus goed beschermd moest worden: de vestingmuren waren 10 meter hoog en aan de basis wel 20 meter breed. Deze plek wordt dan ook gezien als de wieg van de Poolse staat. Ook de oudste kerk van Polen staat hier, hoewel hij wel meerdere keren is beschadigd en herbouwd.

Afbeelding
In de kerk kun je onder andere het volgende bekijken (het is handig als je een muntje van 5 zloty bij je hebt om het licht aan te doen):

een ‘feministisch’ altaar met opvallend veel vrouwen
de Gouden Kapel: het mausoleum van Mieszko I en zijn zoon Boleslaw de Grote, de eerste koning van Polen
de crypte met graftombes van eerdere aartsbisschoppen (alleen begin november toegankelijk in verband met Allerzielen)
het zwaard waarmee Petrus Jezus zou hebben verdedigd (ten koste van het rechteroor van Malchus)

De kleine kerk tegenover de kathedraal markeert de plek waar het eerste stenen gebouw van Polen stond: het paleis van Mieszko I.


Stary Rynek

Even een stukje lopen nu: je volgt de koninklijke route door Wielka (de ‘grote straat’, omdat hier vroeger de grote stadspoort stond) naar het centrale plein van Poznan: Stary Rynek. Jammer genoeg moet ik er wel bij vertellen dat bijna alles wat je nu ziet een reconstructie is. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog was namelijk 65% van Poznan en zelfs 75% van het oude centrum verwoest. Na de oorlog is het centrum heel snel opnieuw opgebouwd. Daarvoor zijn trouwens stenen gebruikt van de oude citadel, die stond op de plek waar nu Park Cytadela ligt.
Afbeelding
Neem vooral de tijd om rond te lopen op het plein. Er is van alles te zien, van gevelschilderingen en fonteinen tot souvenirkraampjes. In de 13e eeuw werd bij de aanleg van steden een vast plan aangehouden (geen wonder dus dat dit plein me behoorlijk deed denken aan onze stedentrip Wroclaw). Er moest een plein komen met de belangrijkste gebouwen in het midden. Het opvallendste is het raadhuis (nu een museum), maar ook de waag was belangrijk genoeg om in het midden te staan. Daar moesten kooplui die de stad aandeden aan het begin en einde van hun bezoek hun waren laten wegen, om te bepalen hoeveel belasting ze moesten betalen. Langs de randen van het plein stonden koopmanshuizen.

De geiten van Poznan

Helemaal mooi is het, als je je bezoek zo kunt plannen dat je om 12 uur voor het raadhuis staat. Dan komen er namelijk twee geiten tevoorschijn, die twaalf keer met hun horens tegen elkaar slaan. Volgens de legende paste ene Peter niet goed op het spit toen Poznan hoog bezoek had. Het hert dat gebraden werd viel in het vuur en Peter haalde gauw twee geiten, hopend dat niemand het verschil zou merken. Maar de geiten ontsnapten toen hij ze naar binnen bracht. Ze liepen het balkon op en gingen met elkaar vechten. Gelukkig vond het hoge bezoek het prachtig en eiste dat het schouwspel voortaan elke dag te zien zou zijn. In een andere versie was er nog een extra bonus: toen Peter de geiten op het balkon probeerde te vangen, merkte hij tijdig een grote brand op die de stad bedreigde. Hoe dan ook: de geiten verdienden een permanente plek in Poznan.

[b]Jezuïetencollege[/b]

Vanaf een van de hoeken van het plein loop je via Swietoslawska naar het (rood-roze gekleurde) Jezuïetencollege. De Jezuïeten stonden rond 1700 voor de moeilijke taak om hier een onovertroffen school en kerk neer te zetten – met weinig geld en op drassige grond. Een imposante kathedraal zou al snel zijn weggezakt! Gelukkig waren de monniken meesters in optische illusies. Ze maakten de Fara-kerk met zuilen die de indruk wekken dat ze van marmer waren en een enorm dak ondersteunden. Als je goed kijkt, zie je dat de zuilen niets ondersteunen – ze lopen niet eens door tot aan het dak. Ook zijn ze niet van marmer: klop er maar eens op, ze klinken hol. Bladgoud is in deze kerk geschilderd stucwerk en als je bij het altaar gaat staan, zie je dat ook de koepel in het dak een optische illusie is.

Afbeelding

Huidige functie

Tegenwoordig is het gemeentebestuur gevestigd in het Jezuïetencollege. Ook de balletschool huist er, zodat je in de zomer het geluk kunt hebben dat je de leerlingen op een van de binnenpleintjes kunt zien oefenen. In de kerk worden ‘s zomers gratis orgelconcerten gegeven. De binnenplaats is door de vooruitstrevende burgemeester van Poznan, die altijd op de fiets naar zijn werk gaat en Nederlandse steden als voorbeeld heeft, van parkeerplaats omgetoverd tot plein met bankjes en fietsenrekken. Je kunt er ook koffie drinken bij Café Misja. Even verderop staat nog een bronzen beeld van de twee vechtende geiten van Poznan.

Koninklijk kasteel

Als je nu terugloopt naar het centrale plein Stary Rynek, zie je achter het oude raadhuis vanzelf de toren van het koninklijk kasteel opdoemen. Het is duidelijk te zien dat het geen echt oud kasteel is: het is pas gebouwd, waarbij verschillende architecten hun ideeën konden aandragen, gebaseerd op wat er bekend is over het oorspronkelijke kasteel. In de 14e eeuw werden hier namelijk buitenlandse afgevaardigden ontvangen, omdat het nog wel even zou duren voordat ze in de toenmalige hoofdstad Krakau zouden zijn. In die tijd moet dit het mooiste kasteel van Polen zijn geweest.

Het huidige kasteel is een museum over toegepaste kunst en de geschiedenis van deze plek. Vanaf de 43 meter hoge kasteeltoren heb je een mooi uitzicht over de stad. Fijne bijkomstigheid van het feit dat het kasteel eigenlijk een modern gebouw is: er is een lift.
Afbeelding

Pruisisch Poznan

Vanaf dit kasteel is het niet ver naar Plac Wolności: het Vrijheidsplein. Je komt nu terecht in het Poznan uit de 19e en begin 20e eeuw. Nadat Poznan aan het einde van de 18e eeuw deel was gaan uitmaken van Pruisen, werd er actief ingezet op het verduitsen van de stad. De oude stadsmuren werden gesloopt om ruimte te maken en allerlei nieuwe straten, bibliotheken, theaters en instellingen moesten de Pruisische macht uitstralen en ervoor zorgen dat Duitsers hier graag zouden willen komen wonen. Zo stond de Berlijnse straat Unter den Linden model voor de straat die langs het Vrijheidsplein loopt: Aleje Marcinkowskiego (nu genoemd naar Sint Maarten, maar vroeger Wilhelmstrasse). Het huidige Nationale Museum van Poznan is gebaseerd op het Karl Friedrich Museum in Berlijn. Hoe langer je om je heen kijkt, hoe meer statige gebouwen je ziet.
Afbeelding

Opstand

Hotel Bazar daarentegen was een centrum van Poolse economische en sociale activiteiten. Er verbleven grootgrondbezitters en in de winkelruimtes op de begane grond mochten alleen Poolse winkeliers zich vestigen. Het was dan ook hier dat componist Ignacy Paderewski in 1918 vanaf het balkon van zijn kamer een patriottistische toespraak hield. Kort daarna brak de opstand uit waardoor Poznan weer Pools werd.

Keizerlijk paleis

Het einde van deze wandeling is het Keizerlijk Paleis (Zamek Cesarski), dat tussen 1905 en 1910 werd gebouwd voor keizer Wilhelm II. Tussen de Eerste en de Tweede wereldoorlog zetelden hier de presidenten van het weer onafhankelijk geworden Polen. Maar ook de Universiteit van Poznań was er gevestigd en wetenschappers werkten in het paleis aan het ontcijferen van de Duitse Enigma-code.
Afbeelding
Na de inval van nazi-Duitsland werd het paleis klaargemaakt om te dienen als residentie van Hitler. Het typische Derde Rijk-interieur is bewaard gebleven en wordt vaak gebruikt voor filmopnames. Het was de bedoeling dat Hitler van het balkon de menigte zou toespreken, maar mijn gids vertelde me dat Hitler hier uiteindelijk nooit heeft verbleven.

Het monument met de twee enorme kruisen vlak achter het Keizerlijk Paleis memoreert aan de (mislukte) eerste Poolse opstand tegen de communisten in 1956.

Jeżyce

Mijn wandeling eindigde hier. Maar als je wilt, kun je nog wat verder doorlopen, naar de wijk Jeżyce ten westen van het centrum. Daar staan veel art-nouveau-gebouwen die de oorlog wel overleefd hebben. Ook vind je hier steeds meer cafés en restaurants – het is zo’n beetje de hipsterwijk van Poznan aan het worden. Let op: de Zoo die je hier op de kaart ziet staan is de oude dierentuin (Stare Zoo), die na de oprichting van de nieuwe dierentuin is veranderd in een park.


https://www.stralendschrijven.nl/steden ... rdigheden/

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » wo feb 20, 2019 2:44 pm

Eind januari en begin februari was ik een paar dagen in Poznan, hierbij een paar foto`s

Dit is een ziekehuis 9qq
Afbeelding


Pierogarnia waar zichtbaar het voedsel word bereid
Afbeelding
Afbeelding


glutenvrije pierogie
Afbeelding


Afbeelding

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » vr sep 13, 2019 6:25 am

Wat te doen en te zien in Poznan, Polen

De stad van gekleurde huizen en croissants!

Door Gina Veenis

Poznan is een nog vrij onbekende stad in het westen van Polen. Steden als Warschau en Gdansk zijn een stuk bekender, maar het wordt tijd dat Poznan ook wat meer in de spotlights komt te staan! Er zijn veel studenten te vinden en het is altijd gezellig druk. Het is een erg leuke en diverse stad om eens een weekendje te verblijven.

Wie al eens eerder in Poznan is geweest, zal twee dingen zeker zijn bijgebleven: de prachtig gekleurde huisjes rondom het stadhuis en de croissants. Dit lekkere hapje komt werkelijk overal in de stad terug. En non, dit zijn niet de luchtige Franse croissants; de croissant uit Poznan is heel anders. Later in dit artikel kom ik daar zeker op terug, maar eerst vertel ik wat je kunt zien en doen in deze stad!
Afbeelding
Kathedraaleiland

Kathedraaleiland (Ostrów Tumski) is het oudste gedeelte van Poznan. Op Kathedraaleiland vind je de eerste Poolse kathedraal uit de 10e eeuw. Binnenin vind je grafstenen platen uit de 15e en 16e eeuw, net als de 19e-eeuwse Gouden Kapel, erg mooi om te bewonderen. Ook kun je de kelder in en daar de graven van de eerste heersers van Polen zien. Aan de rand van Kathedraaleiland vind je het museum Brama Poznania, waar je door middel van een interactieve audiotour meer te weten komt over Poznan en zijn geschiedenis. Website: http://bramapoznania.pl/
Afbeelding
Oude stad van Poznan

In het centrum van Poznan vind je de oude stad, die meer dan 750 jaar geleden werd gesticht. Eigenlijk een gekke naam, aangezien Kathedraaleiland een stuk ouder is. Een prachtig uitzicht over de oude stad heb je vanaf het kasteel van Przemyst. Op de top vind je een observatiedek dat je met een lift kunt bereiken.
Afbeelding
Maak een stadstour

Meer ontdekken in de oude stad zelf? Een absolute must is een stadstour via Urban Adventures. Szymon Echaust is een super enthousiaste gids, die je behalve de standaardplekjes, een heleboel verborgen pareltjes kan laten zien, die vaak alleen de locals kennen. Van biertuinen tot schattige hofjes, zo zie je eens een andere kant van de stad. Website: https://www.urbanadventures.com/destina ... znan-tours
Afbeelding
Een van de mooiste plekken van de stad waar je ook zeker langs gaat komen is de Oude Markt. Hier vind je het stadhuis en de ventershuisjes. Deze huisjes hebben allerlei verschillende kleuren en vroeger werden er vis, kaarsen en zout verhandeld. Nu is het vooral een erg goede spot voor de perfecte Instagram-foto.

Afbeelding


Zie het hele verhaal op: https://www.wereldreis.net/landeninfo/e ... in-poznan/
Veel leesplezier 6qq

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » vr sep 13, 2019 2:59 pm

Een handelsstad als Poznan heeft hele leuke plekjes, ik heb toch nog enkele gemist merk ik. Bij mijn volgende bezoek toch maar eens verder kijken 15qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » vr nov 13, 2020 6:30 am

Stedentrip naar de Poolse stad Poznań: een heerlijke verrassing voor foodies
12 NOVEMBER 2020
Afbeelding
Stedentrip-naar-de-Poolse-stad-Poznan

Stedentrip Poznań: een heerlijke verrassing voor foodies
Heb je Warschau, Krakau en Wroclaw al gezien en wil je een andere Poolse stadsbestemming ontdekken? Dan laten we je graag kennis maken met Poznań, een historische, middeleeuwse, echte studentenstad met veel verassingen op drank-en foodgebied.

Hoewel reizen naar Polen op dit moment door een oranje reisadvies niet mogelijk is, laten je wel graag kennis maken met Poznań. Wanneer we weer mogen reizen is het misschien nóg wel leuker om juist de onbekende plekken en steden te ontdekken.

In dit artikel delen we beknopt de mooiste plekken om te bezoeken tijdens je stedentrip Poznań, daarnaast delen we uitgebreid de fijnste plekken om aan te schuiven voor een heerlijke lunch, een typisch Pools diner en om een van de velen zelfgemaakte bieren te proeven.
Afbeelding
Poznań de hipste stad van Polen?
Poznań is niet de bekendste stad in Polen. Maar het zou best de meest progressieve en hipste stad van Polen kunnen zijn. Je vindt Poznań precies tussen Berlijn en Warschau in. Deze stad heeft altijd naar de West-Europese kant gekeken om vooruit te komen. Vooral een aantal grote Duitse steden hebben echt als inspiratiebron gewerkt om Poznań te vernieuwen en verhippen.

De afgelopen 10 tot 15 jaar zijn er overal leuke cafés en restaurants bijgekomen in de stad en dat merk je! De stad trekt veel meer toeristen aan en óók locals en studenten weten hier hun weg goed te vinden.

In Poznań is genoeg te beleven. Geniet tijdens je stedentrip Poznań van een prachtige stadwandeling (waardoor je langs alle bezienswaardigheden loopt), ga heerlijk uit eten, dompel je onder in het stads- uitgaansleven, ga winkelen en geniet van mooie street-art.

Kortom: wanneer we weer mogen reizen is een stedentrip Poznań voor zowel foodies, geschiedenisliefhebbers en city-travellers een leuk en verrassend idee!

Afbeelding
Van ontbijt, tot lunch en diner: deze eettentjes in Poznań zijn tof
Ontbijten
Ontbijten bij BO.

BO dankt zijn naam aan eigenaar Boris. Je schuift hier aan voor een volledige maaltijd, maar kan de dag er ook rustig beginnen met een espresso, cappuccino of vers sapje. BO serveert een uitgebreid ontbijtmenu en daar wil je van smullen. Maak eerst een korte wandeling door de stad ’s ochtend en schuif dan aan bij BO.

Begin de dag met een gezond ontbijtje bij Lavenda Café
Het interieur van deze plek lijkt regelrecht uit een woonmagazine te komen. Verse tulpen op tafel, zachte banken, een schattig interieur gecombineerd met baksteen. Deze plek is heerlijk om te genieten van een vers en gezond ontbijtje. Te beginnen met een kopje thee met verse munt, gember en sinaasappel en een vers sapje!

Lunchen
Genieten van mooie, verse lunches bij Weranda

Weranda is een prachtig café/lunchroom waar oude meubelen een nieuw leven hebben gekregen. Het plafond is hier gevuld met een ontelbaar aantal slingers die symbool staan voor de wisselende seizoenen. In de lente is het groen en kleurrijk, in de herfst wordt het plafond gedomineerd door goudgele kleuren. Zo is het iedere keer weer een verrassing wat je aantreft.
Dat maakt de sfeer gezellig, knus en zorgt voor een warm welkom. Buiten kun je heerlijk genieten van een plek in de schaduw die door een dak van bladeren gevormd wordt. Een fijne lunch/brunch-optie zijn de pannenkoeken. Die zijn heerlijk en zien er ook geweldig uit. Als drankje bestel je een fresh home-made sapje of een theetje met verse munt of ander lekkers voor erin.



Dineren
Vega-burgers happen bij MiXtura

Hapje eten bij MiXtura? Dan moét je voor de burgers gaan. De menukaart hier bestaat vooral uit vegetarische burgers (yes, de rollen eens andersom). Ook de rest van de kaart staat vol met vegetarische en veganistische opties. Onder andere soepen, cake en frietjes.

MiXtura is lekker informeel ingericht en de prijzen voor een menu zijn supergoed betaalbaar. Voor een flinke burger betaal je rond de €5,00/€7,00. Deze foody-spot gaat zeker op de lijst tijdens je stedentrip in Poznań.

Falafel en hummus bij Falla
Voor wie dol is op lekkernijen uit het Midden-Oosten is Falla dé plek om neer te strijken voor het diner. Shakshuka, broodjes hummus of een pita falafel, je vindt het hier allemaal. Veel opties op de menukaart zijn veganistisch of vegetarisch.

Dineren in restaurants met een Poolse keuken
Pyra bar

Pyra betekent aardappel in het Pools, je raadt het daarom vast al: Pyra Bar heeft een menu vol aardappelspecialiteiten. Poznań staat bekend om zijn aardappelen. Dus als je een lokale keuken wilt proberen zit je hier goed. Op de kaart staat de regionale specialiteit pyry s bzikiem, dat is gepofte aardappel met kaas, maar er zijn ook verschillende soorten stamppot of aardappelpannenkoeken. Hier dompel je jezelf onder in de trots van Poznań.

Bamberka
Je vindt Bamberka op het centrale plein van de oude stad. In dit restaurant proef je typisch Poolse gerechten zoals o.a. een bekende soep die Zurek Wielkopolski wordt genoemd. Uiteraard vind je hier de aardappel prominent terug, maar laat je ook verrassen door dingen die je nog niet kent!

Voor een rustpauze of borrel schuif je hier aan
Kop thee of koffie met taart bij Minister Café

Een plek die je op Pinterest hier en daar tegenkomt. Minister Cafe is een fijne plek om te genieten van een kopje koffie of kopje thee met een stuk taart. De weggestopte ligging maakt het niet makkelijk te vinden, maar eenmaal binnen zie je dat de wandeling niet voor niets is geweest. Het interieur is rustig en wordt gedomineerd door witte kleuren en bruin hout. Een hele prettige sfeer!

Cacao Republika
Chocola, chocola en nog meer chocola. Heb je zin in zoetigheid en mag de chocolade je om de oren vliegen? Neem dan plaats bij Cacao Republika. Een chocoladefondue met fruit, een hot choco met slagroom om op te warmen na een herfst-of winterwandeling of kies een van de vele andere choco-opties die er zijn. Je snapt ‘m voor chocoladeliefhebbers is dit een must-go.

Brovaria
Speciaalbier liefhebbers in de zaal? Die wandelen richting Brovaria (De Brouwerij). Meerdere biertjes proeven? Kies dan voor de proeverij van drie Poolse bieren. Hoewel ik zelf geen grote bierfan ben, zijn dit soort proeverijen toch wel erg leuk. Als je ervan houdt om veel lokale dingen te proberen, is een proeverij altijd een aanrader.

Afbeelding

Deze foodtip geven we je ook graag mee
Hoewel de Sint Maarten Croissantsdoor veel banketbakkerijen in het land worden verkocht, heeft alleen de provincie waar Poznań ligt de bakrechten. Dit is omdat ze door de Europese Commissie zijn opgenomen in het register van beschermde geografische aanduidingen. Deze croissants worden gemaakt volgens een strikt gedefinieerd recept van een (semi) Frans deeg met een vulling. Het belangrijkste ingrediënt voor deze croissant is het maanzaad.

Als foodie is het een aanrader om de Workshop ‘maak een St Martin Croissant’ te volgen en bij slecht weer is het de perfecte bezigheid. Je leert op een leuke manier de geschiedenis van Poznań kennen. Tijdens deze workshop nemen de koks je namelijk mee terug de tijd in. Humoristisch, een duik in de geschiedenis en een heerlijke hap van een croissant natuurlijk.


Deze 4 bezienswaardigheden en activiteiten gaan op je lijstje
1. Maak een stadswandeling langs alle bezienswaardigheden

Een stadswandeling is hier altijd favoriet. Je ziet veel, hebt tijd om foto’s te maken en kan echt genieten van een stad. Je kunt tijdens de wandeling al naar binnen bij plekken die je graag wilt zien, of je maakt de wandeling eerst af en gaat dan terug. Een stadswandeling is perfect op alle geuren van een stad op te snuiven, om alle kleuren te zien en alle smaken te proeven (soms wel een café naar binnen natuurlijk 😉). De Oude Markt in Poznań lijkt als een cover uit een sprookjesboek zo mooi, dus deze sla je natuurlijk niet over.

2. Bezoek het raadhuis op de Oude Markt
Dit raadhuis ligt op de Oude Markt in het centrum van Poznań. Het oorspronkelijk middeleeuwse stadhuis werd rond 1555 door de Italiaanse architect Giovanni Battista Quadro ver¬bouwd tot één van de mooiste renaissance bouwwerken van Centraal-Europa. Een plaatje om te zien!

3. Klokslag 12-uur geiten in Poznan
Op de Oude Markt van Poznań staat het prachtige stadshuis. Ben je hier toevallig om 12.00 ’s middags? Neem dan een kijkje bij ‘de show met de geiten van Poznań’. Het duurt een minuut en is absoluut niet spannend, maar als je het geschiedenisverhaal erachter kent, is het wel een leuke bijkomstigheid om even te blijven staan. Deze geiten vechten al namelijk al sinds de 16e eeuw met elkaar.

Waarom die geiten dat al (zo lang) doen, daar bestaan verschillende legendes over. Een van die verhalen zegt dat er een kok was die tijdens het avondeten zijn avondeten liet verbranden. Om het eten te redden haalde hij twee geiten naar de keuken, deze wisten te ontsnappen, vluchtten naar de toren en zijn daar in gevecht gegaan. Een andere legende zegt dat de geiten het stadshuis binnenstormden en hier een persoonlijke ruzie uitvochten. Wanneer je de inwoners van Poznań naar de legende rondom de geiten vraagt, dan zijn er vast nog vele versies meer!
Afbeelding
Stedentrip naar Poznan credits: robert-kocikowski.jpeg
Afbeelding
4. Bekijk het stadsdeel Śródka
Śródka is de plek waar het allemaal begon voor Polen. De basis van Poznań en het vroegere koninkrijk Polen werd hier gelegd. Pas later werd het centrum van de stad verplaatst naar Stary Rynek, het centrale plein in de Oude Stad. Śródka veranderde in een onbeduidend dorpje en werd pas aan het einde van de achttiende eeuw door de Pruisen weer bij de stad getrokken. Het heeft best even geduurd voor hier het rauwe randje wat geslepen was, maar inmiddels leeft de buurt op en bekijk je er street-art.

Zin om dit stukje onontdekt Polen zelf te zien en beleven? Dan is het goed om te weten dat KLM er per 25 oktober rechtstreeks naartoe vliegt. Niets fijner dan jezelf onder te dompelen in een nog onbekende stad.




https://www.mydeliciousjourney.com/reiz ... nan-polen/

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » ma nov 16, 2020 6:05 am

EVEN WEGDROMEN BIJ DE MOOISTE PLEKKEN IN HET POOLSE POZNAN

Afbeelding
Ondanks dat we momenteel niet kunnen reizen, zijn er genoeg mooie plekken om even bij weg te dromen. Neem bijvoorbeeld de stad Poznań. Deze hippe cultuurstad siert menig lijstje met mooiste steden van Polen, maar is nog relatief onbekend. En dat is eigenlijk vrij onterecht, want in het mooie centrum vind je tal van fotogenieke plekjes.

POZNAN
INSPIRATIE VOOR ALS WE STRAKS WEER MOGEN REIZEN
Het reisadvies voor Polen staat op dit moment op ‘oranje’, maar wegdromen kan geen kwaad natuurlijk. Wil je alvast wat inspiratie opdoen voor als we straks weer onbezorgd kunnen reizen? Reis vanaf de bank mee langs deze mooiste bezienswaardigheden en meest fotogenieke plekken in Poznań.

KATHEDRAAL VAN POZNAN
Een van de plekken die je zeker moet onthouden voor een toekomstige stedentrip is de kathedraal. Dit is verreweg de bekendste bezienswaardigheid van Poznań en mag daarom niet in dit lijstje met reisinspiratie ontbreken. Het is tevens de oudste kathedraal van heel Polen en meer dan 1000 jaar oud. In de loop der eeuwen heeft het pand veel meegemaakt, maar dat doet niet af aan haar schoonheid. Het rijkelijk versierde interieur is overigens ook een geliefd onderwerp onder enthousiaste fotografen.
Afbeelding
Poznań, Polen

STADHUIS
Volgens haar inwoners vind je in Poznań het mooiste stadhuis ten noorden van de Alpen en inderdaad: daar zouden ze best gelijk in kunnen hebben. Het Ratusz is gelegen aan de Oude Markt in het centrum van de stad en werd gebouwd door een Italiaanse architect. Het resultaat is een fotogeniek bouwwerk in renaissancestijl dat zowel van binnen als van buiten de moeite waard is. Het gebouw is anno nu niet meer als raadhuis in gebruik, maar huist tegenwoordig het Historisch Museum van Poznań.

Dat we op korte termijn niet op vakantie kunnen naar Polen heeft overigens één voordeel: momenteel is het museum gesloten vanwege een uitgebreide verbouwing. Pas vanaf volgend jaar kun je je hier weer onderdompelen in de geschiedenis van Poznań. En hopelijk staat het reisadvies tegen die tijd weer op ‘groen’.
Afbeelding
Poznan, Polen
Foto: Kamil Wolski

MARKTPLEIN
Het is een beetje afwachten hoe stedentrips er in de nabije toekomst uit gaan zien, maar het leuke aan Poznań is dat je veel bezienswaardigheden en mooie plekken gewoon op straat tegenkomt. Het is een prettig idee dat je niet per sé ergens naar binnen hoeft, maar ook in de buitenlucht kan genieten van de verschillende bezienswaardigheden. Het Ratusz is bijvoorbeeld niet het enige mooie gebouw op de Oude Markt van Poznań. Dit beeldschone marktplein vormt al vele eeuwen het bruisende hart van de stad en is een fotogenieke aaneenschakeling van statige stadspaleizen en kleurrijke herenhuizen. De pastelkleurige koopmanshuisjes die pal naast het stadhuis sieren menig ansichtkaart, maar eigenlijk is het hele plein een foto waard.
Afbeelding
Poznan, Polen
Foto: Jakub Pindych

FOTOGENIEKE STRAATJES
Waarom Poznań op je lijstje hoort voor als we straks weer veilig kunnen reizen? Onder andere vanwege de vele charmante straatjes. Het oude centrum van Poznań is ontzettend fotogeniek en het is leuk om uitgebreid de tijd te nemen om rond te struinen. Een van de mooiste straatjes is Świętosławska. Aan het ene uiteinde van de straat heb je een mooi uitzicht over de markt en aan de andere kant staat het knalroze complex van het Jezuietencollege. Beide plekken zijn een geliefde spot onder fotografen.
Afbeelding
Poznań, Polen

MODERNE ARCHITECTUUR
Behalve klassieke gebouwen uit de Middeleeuwen, kun je in Poznań ook als liefhebber van moderne architectuur je hart ophalen. Er zijn een aantal futuristische bouwwerken die zich bijzonder goed laten vangen op een foto. Een voorbeeld is Galeria MM, een modern winkelcentrum met opvallende gevel. De meningen over het bouwwerk zijn verdeeld, maar de strakke lijnen en geometrische vormen zijn absoluut fotogeniek. Andere interessante gebouwen zijn de Baltyk tower en het Okrąglak gebouw.
Afbeelding
Poznań, Polen

STREET ART
Nog een leuke tip voor als we straks weer veilig kunnen stedentrippen. Want wat street art en landschapskunst betreft zit je in Poznań ook goed. Er verschijnen steeds meer kunstwerken in het straatbeeld en vaak juist op plekken waar doorgaans niet zoveel andere toeristen komen. Van kleine, relatief onopvallende stencil art tot enorme muurschilderingen waar je maar moeilijk omheen kan: als je goed oplet zie je bijna overal in de stad wel iets voorbij komen. Gek op street art? Dan moet je echt een kijkje nemen ter hoogte van Śródka 3. Op de zijkant van het huis vind je een enorme mural die de geschiedenis van de wijk weerspiegelt. Onder andere de slager en een lokale muzikant hebben een plekje in het kunstwerk gekregen.
Afbeelding
Poznan, Polen
Foto: Lucie Marta Krysztofiak

KASTELEN
Polen is rijkelijk bedeeld met mooie kastelen en zo ook in Poznań. Als we over een tijdje weer mogen reizen, is het leuk om er een aantal te bekijken. Zo kun je een bezoek brengen aan het koninklijk kasteel dat oorspronkelijk dateert uit de dertiende eeuw, maar ook het veel recentere keizerlijk kasteel is de moeite waard. Een stukje buiten Poznań kun je trouwens ook binnenkijken bij Kórnik Castle, dat regelrecht uit een sprookjesboek lijkt te komen. En niet alleen het kasteel is de moeite waard, je moet ook een rondje maken door de omliggende tuin. Het is een van de grootste tuinen van Polen, met honderden verschillende soorten bomen en planten.
Afbeelding
Poznan, Polen
Foto: Kasia Bryszkiewicz

UITKIJKTOREN SZACHTY
Tot slot een tip voor als je even weg wilt uit de stad. In het zuiden van Poznań, op de grens met de stad Lúbon, ligt een klein natuurgebied met bossen en meren. Je hebt hier alle ruimte om te wandelen en fietsen, maar het letterlijke hoogtepunt is de fotogenieke uitkijktoren. Vanaf een hoogte van 25 meter kun je ongehinderd kijken over de natuur en stad in de verte, al moet je voor de mooiste uitzichten toch echt de wekker zetten. Rondom zonsopgang is het doodstil buiten en kleurt de lucht roze, de perfecte omstandigheden om de dag goed te beginnen.
Afbeelding
Poznań, Polen

REIZEN NAAR POZNAN
Hebben bovenstaande foto’s je enthousiast gemaakt voor een toekomstige stedentrip naar Poznań? Houd er rekening mee dat er vanuit de Nederlandse overheid momenteel een ‘oranje’ reisadvies geldt voor Polen en dat alle vakantiereizen daarom worden afgeraden. Poznań is echter wel leuk om te onthouden, want er zal een moment komen dat de situatie verbetert. Wil je op de hoogte blijven van reizen naar Poznan? Check de website van KLM voor meer informatie over het vluchtschema. Op de website van Poznań Airport vind je actuele informatie over de geldende veiligheidsvoorschriften op de luchthaven.

https://www.expeditieaardbol.nl/beziens ... nan-polen/

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » vr nov 27, 2020 6:36 am

Ontdek de bloedmooie natuur in en rondom Poznań in Polen
Poznań is de vijfde stad van Polen en telt ongeveer 600.000 inwoners. De stad is vooral populair als stedentrip bestemming vanwege het kleurrijke, karakteristieke, middeleeuwse centrum met de oudste kathedraal van Polen en het mooiste stadhuis ten noorden van de Alpen. Voor kunst- en cultuurliefhebbers heeft de stad dus onwijs veel te bieden. Maar ook natuurliefhebbers zullen zich niet vervelen in Poznań. De stad is de perfecte uitvalsbasis voor een reis door het westen van Polen. In dit artikel delen we de mooiste natuur in en rondom Poznań, zodat je alvast inspiratie op kunt doen voor wanneer reizen weer mogelijk is.
Afbeelding
Inhoudsopgave
#1. Wandelen rondom het Malta Meer in Poznań
Het Malta Meer, oftewel het Maltański-reservoir, is een kunstmatig meer in Poznań. Het kunstmatige meer werd gevormd in 1952 en is met haar lengte van 2,2 kilometer het grootste kunstmatige meer van Poznań. Het meer ligt op slechts twee kilometer afstand van het centrum van de stad en is daarom perfect te bezoeken tijdens je stedentrip Poznań. Rondom het Malta Meer kun je heerlijke wandelingen maken of een fiets huren voor een fijn fietsritje. Ben je iets avontuurlijker aangelegd en is het lekker weer? Huur dan een boot en/of neem een frisse duik in het meer. Rondom het meer zijn een aantal restaurants en barretjes gevestigd waar je je dag heerlijk kunt afsluiten.

Reis je tijdens de zomermaanden naar Poznań? Lucky you, wat in de zomer vindt het Malta Festival Poznan plaatst rondom het Malta Meer. Ook worden er tijdens de maanden juli en augustus regelmatig filmavonden en concerten georganiseerd.
Afbeelding
#2. Wandelen tussen de bomen: Walkway in the trees
Voor één van de mooiste en nieuwere stukken natuur net buiten de stad kun je een bezoek brengen aan de Walkway in the trees. In dit gebied in de vallei van de Szklarka rivier is een brug (boomkroonpad) met een lengte van in totaal 250 meter aangelegd tussen de bomen. Het hoogste punt is maar liefst dertien meter hoog wat mooie plaatjes oplevert.

De makkelijkste manier om de Walkway in the trees te bereiken is door tram zes of acht te nemen vanuit Poznań. Vanaf de stop Krańcowa is het nog ongeveer twee kilometer lopen naar de start van de loopbrug. De entree is helemaal gratis. Na de wandeling over de loopbrug kun je de rest van de omgeving bewonderen. Het bosgebied rondom de Szklarka is qua natuur één van de mooiste gebieden in de regio.

Let op: Vanwege de huidige situatie is de route via de loopbrug nu enkel te starten vanaf Krańcowa straat. Op de terugweg is het enkel mogelijk om door het bos te lopen. Ook zijn op dit moment de toiletten gesloten.

#3. Bezoek de Botanische Tuin Kórnik Arboretum
Ten zuidoosten van Poznań kun je tijdens je stedentrip een bezoek brengen aan de botanische tuin Kórnik Arboretum in het gelijknamige plaatsje Kórnik. Deze botanische tuin is de grootste en oudste botanische tuin van Polen en de op drie na grootste van heel Europa. In de negentiende eeuw werd de botanische tuin aangelegd rondom het historische kasteel. Het complete terrein is veertig hectare groot en je kunt hier diverse bijzondere planten- en bloemensoorten bewonderen. Wil je meer leren over deze bijzondere bloemen en planten? Volg dan het in 2010 aangelegde educatieve pad genaamd ‘Trees of the World’.

#4. Bezoek Puszczykowo, oftewel ‘The Garden Town’
Puszczykowo is een dorp zo’n vijftien kilometer ten zuiden van Poznań. Het dorp wordt ook wel ‘The Garden Town’ genoemd vanwege de oude villa’s die hier verscholen in de natuur zijn gebouwd. De belangrijkste trekpleister in Puszczykowo is het Arkady Fiedler Museum dat een bijzondere tuin is rondom het huis van de schrijver Fiedler. Het groene gebied staat vol met bijzondere standbeelden en sculpturen.

#5. Kajakken in het Zielonka forest
Ben je gek op kanoën, mountainbiken en/of wandelen? Breng dan tijdens je stedentrip Poznań een bezoek aan het Zielonka Forest. Dit bloedmooie bos barst van de off-road fietsroutes waarvan een groot gedeelte is aangelegd langs de Warta rivier. Ga je liever het water op? Huur dan een kano en kano langs de Zielonka Forest Kano route.
Afbeelding
#6. Wandelen in Nationaal Park Wielkopolska
In totaal zijn er in Polen maar liefst 23 nationale parken te bezoeken, waaronder Nationaal Park Wielkopolska – Wielkopolski Park Narodowy in het Pools. Dit nationale park ligt ten zuiden van Poznań aan de Warta rivier. Het nationale park is maar liefst 15.000 hectare groot en wordt jaarlijks door ruim een miljoen toeristen bezocht. In het gebied kun je heerlijk wandelen of fietsen, tot rust komen en genieten van de natuur, maar je kunt ook een bezoek brengen aan een houten kerk uit de zeventiende eeuw. Maar liefst 85 kilometer aan wandelpaden is aangelegd in het nationaal park.
Afbeelding
Boek een stedentrip naar Poznań
Nieuwsgierig geworden naar Poznań als stedentrip bestemming? Sinds kort vlieg je met KLM rechtstreeks naar Poznań. Na Warschau, , Krakau en Wroclaw is Poznań de vijfde stad in Polen waar KLM rechtstreeks naartoe vliegt. Op de website van vind je actuele reisinformatie Vliegen op betekent comfortabel en snel op je eindbestemming aankomen, aangezien het vliegveld op slechts dertig minuten rijden buiten het centrum van de stad ligt. Het vliegveld beschikt over een aantal winkels, autoverhuurbedrijven, wisselkantoren waar je je euro’s meteen om kunt wisselen naar de złoty en ATM’s. Het onthouden waard dus, deze bijzondere stedentrip bestemming in Polen.



https://travelaar.nl/stedentrip-poznan-natuur/

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » wo mei 19, 2021 4:56 am

De Wielkopolski-markt in Poznań
Als je meer wilt weten over het dagelijkse leven in Poznań, moet je Plac Wielkopolski (Groot-Polen-plein) bezoeken, een typisch Poolse markt waar mensen verse groenten, pas geplukte aardbeien en andere voedingsproducten vinden. U hoeft alleen maar iets te doen. Loop gewoon rond en kijk naar spraakzame verkopers die potentiële klanten proberen aan te trekken, kleurrijke groente- en fruitkraampjes en mensen die lijken te zijn vergeten wat het woord haast betekent ...
Afbeelding
Afbeelding

http://goforpoland.pl/en/show/the-wielk ... oznan.html

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » wo mei 18, 2022 5:44 am

Dark restaurant in Poznań

Een restaurant in totale duisternis. Deze plek dwingt je om andere zintuigen te gebruiken dan je zicht. Fijn dineren opnieuw gedefinieerd!

Afbeelding
Angst voor duisternis is niet ongebruikelijk. Mary-mensen worden midden in de nacht bezweet wakker, ervan overtuigd dat ze spookachtige vormen in hun slaapkamer kunnen zien. Hier in Dark Restaurant is er niets om bang voor te zijn. U wordt vergezeld door uw persoonlijke ober en uitgerust met een nachtzichtapparaat dat u zal helpen uw tafel te vinden.

darkrestaurant.pl
Terwijl je gezichtsvermogen in een lagere versnelling gaat, worden je reuk- en smaakzintuig sterker. Laat het overdadige eten je smaakpapillen strelen en beiden in een koud drankje of een glas water. Omdat het menu elke dag verandert, kun je hier zeven dagen per week komen en je nog steeds niet vervelen door de verleidelijke duisternis.

Afbeelding
Hoe kom je bij restaurant Darik in Poznań? Het is heel eenvoudig: neem het vliegtuig rechtstreeks naar Poznań en huur een auto op de luchthaven. U kunt natuurlijk met uw eigen auto naar het continent reizen met de veerboot. Boek accommodatie direct in het hart van Poznań. Vergeet je reisverzekering niet af te sluiten!

http://goforpoland.pl/en/show/dark-rest ... oznan.html

Plaats reactie