Oldenzaal staat op 4 mei centraal in het EO-programma ‘Ik mis je’

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Oldenzaal staat op 4 mei centraal in het EO-programma ‘Ik mis je’

Bericht door Lech » ma apr 20, 2020 6:20 am

Oldenzaal centraal in documentaire over Poolse oorlogsveteraan Dolek Guensberg
OLDENZAAL - Oldenzaal staat op 4 mei centraal in het EO-programma ‘Ik mis je’. Daarin herdenkt schrijfster Miriam Guensberg haar Pools Joodse vader Dolek Guensberg. Hij bouwde na de oorlog een nieuw leven op in Oldenzaal en werd er een van de eerste anesthesiologen

Redactie Tubantia 19-04-20, 10:02
Afbeelding
Frans Timmermans ontvangt van schrijfster Miriam Guensberg haar eerste boek held zonder vaderland. Op de boekomslag staat Dolek Guensberg. © Peter van Trijen/Pix4profs


De korte documentaire die in Oldenzaal is opgenomen is een eerbetoon aan alle Polen die tijdens de Tweede Wereldoorlog grote delen van Frankrijk, België en Nederland hebben bevrijd. Dolek Guensberg staat daarvoor centraal. Hij was legerarts bij de stoottroepen van de Eerste Poolse Pantserdivisie en moest op het slagveld onmenselijke keuzes maken over wie hij nog kon redden en wie niet.

Strijders
Dolek Guensberg is, net als tienduizenden andere Poolse strijders, na de oorlog niet teruggekeerd naar zijn vaderland. Polen werd direct na de oorlog geofferd aan het communistische Rusland. Poolse veteranen die toch terug gingen, werden gezien als landverraders en maar al te vaak gemarteld, verbannen of vermoord. In Nederland kregen de Polen ook geen erkenning voor hun grote aandeel bij het bevrijden van ons land.

Verscheurde leven
Na de oorlog bouwde Dolek een nieuw leven op in Oldenzaal. Later in zijn leven verhuisde hij naar Delden. Over de holocaust sprak hij zelden. In het boek Held zonder Vaderland schetst dochter Miriam het verscheurde leven van haar vader. Ze bezocht hiervoor onder meer zijn geboortedorp in Polen, Nowy Targ. Daar kwam ze tot de schokkende ontdekking hoe de altijd zo levendig aanwezige Joodse gemeenschap en haar vaders hele familie op 30 augustus 1942 is vermoord.

In het kader van 75 jaar bevrijding nam Frans Timmermans, eerste vicevoorzitter van de Europese Commissie, het eerste exemplaar van Held zonder Vaderland in ontvangst.


https://www.tubantia.nl/oldenzaal/olden ... ~a383e881/

Plaats reactie