IZERA IS NIEUWE EV-FABRIKANT UIT POLEN

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

IZERA IS NIEUWE EV-FABRIKANT UIT POLEN

Bericht door Lech » do jul 30, 2020 5:15 am

IZERA IS NIEUWE EV-FABRIKANT UIT POLEN
Afbeelding

Nieuwe automerken ontstaan vandaag de dag vooral in landen als China en in techvalhalla's als het Amerikaanse Silicon Valley. Izera onderscheidt zich op dat vlak. Het hagelnieuwe merk is namelijk afkomst uit Polen en richt zich volledig op elektrische auto's.

Het kakelverse Poolse merk Izera is onderdeel van Electromobility Poland. Het bedrijf geeft aan te zien dat de autowereld verandert en zich omvormt tot een markt waarin elektrisch vervoer een steeds grotere rol gaat spelen. Polen kan wat dat betreft niet achterblijven, zo luidt de mening van Electromobility Poland. Daarbij verwacht het merk dat ook de Poolse automarkt de komende jaren steeds meer in het teken komt te staan van EV's, aangejaagd door het uiteindelijk steeds beter worden van de laadinfrastructuur. Het bedrijf stampt automerk Izera uit de grond om er voor te zorgen dat het er als Pools bedrijf als eerste bij is om van die technologische ommezwaai te profiteren.

Izera laat direct al twee modellen zien om een indruk te geven van wat het merk de komende jaren gaat uitspoken. We krijgen een witte SUV en een rode hatchback te zien, volledig elektrische auto's die volgens Izera allebei in het C-segment komen te opereren. In tegenstelling tot veel andere start-ups die zich richten op EV's, is er bij Izera vooralsnog geen sprake van de komst van technologisch extreem geavanceerde modellen met een 100+ kWh accupakket, autonome techniek en duizelingwekkende sprintcijfers. Izera heeft zich als doel gesteld om met ruimte, comfortabele elektrisch aangedreven gezinsauto's te komen. Auto's die "[...] ook voor de Poolse consument betaalbaar" moeten zijn. Interessant!
Afbeelding
Design
Het design van het getoonde tweetal verdient uiteraard ook wat aandacht. Hoewel we in beide modellen enige overeenkomsten met bestaande auto's waarnemen, zo heeft er tijdens het schetsen van de SUV-achtige ongetwijfeld een afbeelding van een Jaguar I-Pace aan de muur gehangen, oogt het allemaal heel gangbaar. Volgens Izera heeft het onderzocht wat de Poolse consument het liefste ziet en heeft het op basis daarvan zijn auto's getekend. Het lijnenspel van de gepresenteerde EV's is op papier gezet door Torino Design, een designstudio die 15 jaar geleden is opgezet door Roberto Piatti. Een bekende naam in autoland. Piatti heeft onder meer bij Stile Bertone een hoge functie gehad. Tadeusz Jelec, bij de designafdeling van Jaguar op de loonlijst, heeft als designadviseur opgetreden. Misschien dat hij verantwoordelijk is voor het I-Pace-vleugje. Het binnenste oogt vooral erg opgeruimd, maar gezien de hoeveelheid opbergvakjes en zaken als treklussen voor het in- en uitstappen lijkt e.e.a. goed doordacht.

Het tweetal is nog niet productierijp, maar de fabrikant benadrukt dat de uiteindelijke productieversies niet enorm van dit getoonde tweetal zullen afwijken. In 2023 moeten beide modellen in productie gaan, al geeft Izera eerlijk toe dat het daarvoor nog diverse hordes moet overwinnen. De ambitie lijkt er te zijn. "Het is moeilijk om aan Italië te denken zonder daarbij aan Fiat te denken. Denk je aan Polen, dan denk je straks ook aan Izera."
Afbeelding
Techniek
Uitgebreide technische specificaties houdt Izera nog even onder de pet. Wel zegt het Poolse bedrijf dat zowel de hatchback als de SUV in minder dan 8 tellen naar een snelheid van 100 km/h kunnen sprinten. Izera zal van beide modellen twee varianten aanbieden, waarbij de verschillen onder meer zitten in de capaciteit van het accupakket. Het tweetal komt tot 400 kilometer ver op een acculading, dus reken ook op de komst van versies met een minder lange adem. Izera belooft de komst van een telefoonapplicatie waarmee je als Izera-rijder je auto vooraf al op temperatuur kan brengen als de auto aan de lader hangt. Led-verlichting zal standaard zijn, hetzelfde geldt voor een infotainmentsysteem met een aanraakscherm. Niets wereldschokkends, maar zoals gezegd is dat ook helemaal niet de insteek van Izera. Ook weleens verfrissend in autoland. Ook wat veiligheidssystemen betreft lijkt Izera 'gewoon prima' plannen te hebben. Forward Collision Warning, dodehoekdetectie en verkeersbordherkenning zal beschikbaar zijn op het elektrische duo.

Izera lijkt een nieuwe speler die ambitieus is zonder daarbij de grip op de realiteit te verliezen. De aandacht gaat uit naar Jan Modaal, in ieder geval in Polen. Izera spreekt al over auto's die kunnen concurreren op de internationale markt, maar of en wanneer Izera buiten Polen actief wordt, valt nog te bezien.


https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... uit-polen/

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: IZERA IS NIEUWE EV-FABRIKANT UIT POLEN

Bericht door Lech » di aug 04, 2020 4:44 am

DE IZERA WORDT DE EERSTE ELEKTRISCHE AUTO UIT POLEN
03/08/2020 e-Nieuws Gepost door Bas van der Weerd
Afbeelding
ElectroMobility Poland (EMP) presenteerde vorige de Izera, de langverwachte eerste Poolse elektrische auto. Tijdens de presentatie Sokołów bij Warschau toonde men twee prototypes. Helaas was men er ook erg terughoudend met concrete informatie.

BEREIK TOT 400 KILOMETER
Tijdens de presentatie kondigde ElectroMobility Poland aan dat er twee varianten komen van de Izera. Een variant met een accu van 40 kWh, en een variant met een 60 kWh accupakket. Voorts werd verteld dat de Izera aan de snellader in 30 minuten tot 80 procent kan worden opgeladen. De Izera zou verder een bereik van 400 kilometer krijgen. De acceleratie van 0-100 km/uur verloopt in 8 seconden.
Afbeelding
Izera Poolse elektrische auto

NIET HELEMAAL POOLS…
De ontwikkelaar van de auto, ElectroMobility Poland, is eigendom van de staatsenergiebedrijven PGE, Tauron, Enea en Energa. Het doel van het project was om een elektrische auto te ontwikkelen die waar mogelijk gebruik maakt van onderdelen van Poolse leveranciers. Zoals uit de presentatie bleek, wordt dit doel nu slechts gedeeltelijk bereikt. Het ontwerp is weliswaar van de Poolse topontwerper Tomasz Jelec, maar de prototypes zijn voor een Italiaans bedrijf (Torino Design) gebouwd. Voor de onderdelen is een beroep op het Duitse bedrijf EDAG gedaan.
Afbeelding
De mensen van EMP verklaarden tijdens de presentatie dat men voor de ontwikkeling van een elektrische auto de knowhow van buitenlandse bedrijven wil gebruiken. Deze kennis is gunstig voor het merk Izera, stelt men. Opvallend is overigens dat er tijdens de presentatie geen vertegenwoordigers van de energiebedrijven achter EMP aanwezig waren.

GEEN EIGEN VOERTUIGPLATFORM
Volgens EMP start de productie van de Izera in 2023. Dan zal er in Silezië een productiefaciliteit met 3.500 werknemers gereed zijn. Men wil voor basis van de Izera een bestaand platform voor elektrische auto’s kopen. Dit is volgens EMP is dit de enige manier om aan het strakke tijdschema te voldoen. EMP-voorzitter Piotr Zaremba zei dat het bedrijf in onderhandeling is met twee potentiële partners. Hij noemde geen namen, maar dat zijn waarschijnlijk geen Poolse bedrijven. Volgens journalist Derski zijn de waarschijnlijke partners hiervoor Volkswagen met het MEB-platform, Toyota met de e-TNGA, PSA met eVMP of Hyundai met het nieuwe E-GMP. Van de laatste drie bedrijven is het overigens niet duidelijk of deze hun platformen wel aan derden zullen aanbieden. Het is dus goed mogelijk dat men ook platforms van leveranciers bedoelt., bijvoorbeeld van projectpartner EDAG kunnen zijn. Dit Duitse bedrijf ontwikkelt namelijk zelf ook een schaalbare elektrische architectuur.

EN DE TOEKOMSTKANSEN VAN DE IZERA?
Het is op grond van de schaarse informatie natuurlijk heel moeilijk om die toekomstkansen goed in te schatten. Maar we zijn best wel sceptisch. De Izera heeft specificaties die tegenwoordig min of meer ‘standaard’ zijn. Dat geldt ook voor het uiterlijk. De prototypes zien er prima uit, maar meer ook niet. Ze onderscheiden zich vooral doordat ze zich eigenlijk nergens in onderscheiden.

LAGE PRIJS ALS USP?
Natuurlijk zijn de lonen in Polen wat lager. Daardoor heeft de Izera mogelijk een aantrekkelijke prijs als voornaamste USP. Maar of dat genoeg is om te concurreren met de stroom aan betaalbare EV’s die we de komende jaren uit China kunnen verwachten, is maar de vraag. Tegen 2023 is er waarschijnlijk ontzettend veel keus in betaalbare EV’s.

THUISMARKT
Natuurlijk is er ook nog de Poolse thuismarkt, en de mogelijke synergie in de andere voormalige Oostblok-landen. Het is nu nog heel onduidelijk of de Izera wel genoeg Poolse ‘roots’ heeft om daar op de thuismarkt van te kunnen profiteren. En je kunt je afvragen in hoeverre die thuismarkt al klaar is voor elektrische auto’s. Maar wie weet trekt de Poolse regering wel alles uit de kast om de verkoop van de Izera te stimuleren. Anders zou het wel eens snel gedaan kunnen zijn met de eerste elektrische auto uit Polen.




https://e-drivers.com/de-izera-wordt-de ... uit-polen/

Plaats reactie